Popular Posts

Tuesday, 30 June 2020

Lawatan Prince of Wales ke Brunei (1922)

Prince of Wales (Prince Edward) bersama Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin, 1922 (Sumber: Imperial War Museums, London)

Pada 19 Mei 1922, Prince of Wales (kemudian King Edward VIII & Duke of Windsor) berkenan melawat Brunei, sebagai lokasi persinggahan dalam siri lawatan baginda ke koloni-koloni British.  Berdasarkan klip filem yang diperoleh dari Imperial War Museums London ini, Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin (1889-1924) direkodkan berkenan menyambut kedatangan Prince of Wales dan rombongannya yang tiba dengan kapal perang HMS Renown. Pelbagai sambutan dan persembahan kebudayaan telah diadakan sekitar waktu tersebut.



Pada tahun 1888, Brunei menjadi sebuah negeri di bawah perlindungan kerajaan British dengan mengekalkan kedaulatan dalam negerinya kecuali hal ehwal luar negara yang ditadbir British.

Sultan Muhammad Jamalul Alam II adalah Sultan dan Yang di-Pertuan Brunei Darussalam yang ke-26 yang memerintah dari tahun 1906 hingga 1924. Pada tahun 1906, dibawah pentadbiran baginda, Brunei menerima suatu lagi langkah perluasan kuasa British apabila kuasa eksekutif dipindahkan kepada seorang residen British yang menasihati baginda dalam semua perkara kecuali yang bersangkut-paut dengan adat istiadat tempatan dan agama.

Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin (1889-1924) bersama Raja Isteri Pengiran Anak Fatimah


Pada tahun 1906 juga Brunei dibawah baginda mempunyai bendera negara yang menjadi asas kepada warna dan jalurnya yang terkini.

Bendera Brunei dari 1906 hingga 1959

Kanun Tanah berpandukan Sistem Torrens diperkenalkan pada tahun 1907 di mana ianya memperjelaskan sempadan Brunei. Kanun Tanah 1907 juga menjadi pemangkin ekonomi Brunei melalui pengenalan cukai bagi sumber pendapatan dari industri getah dan juga melalui industri minyak & gas. Pada tahun 1911, sistem pendidikan negaranya diperkukuhkan dengan pembinaan sekolah-sekolah Melayu. Baginda juga menubuhkan pasukan Polis Brunei pada tahun 1921. Kemudian pada tahun 1922, rancangan pembangunan mula giat dijalankan. Pada tahun yang sama, baginda juga berpindah dari Istana Kampong Ayer ke Istana Majlis.

"Paleis van de sultan van Brunei" (Istana Sultan Brunei) rakaman G.R. Lambert & Co. (c. 1890) iaitu di zaman pemerintahan Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin ibni Sultan Omar Ali Saifuddien II (1825-1906). (Sumber: Leiden University Library)



Pemerintahan baginda agak singkat. Penularan wabak penyakit malaria yang serius pada masa itu telah menyebabkan baginda mangkat pada 11 September 1924, ketika berusia 35 tahun. Walau bagaimanapun, atas permodenan yang dipelopori baginda, Brunei mempunyai mekanisma yang secukupnya bagi mengutip dan mentadbir hasil carigali minyak dan gas yang ditemui pada tahun 1926.

Baginda diganti oleh anakanda kedua baginda, Sultan Ahmad Tajuddin, yang memerintah sebagai Sultan Brunei ke-27 dari 1924 hingga 1950.

Sultan Ahmad Tajuddin ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1913-1950) sekitar tahun 1934 (Sumber: Royal Collection Trust, UK)


Sultan Ahmad Tajuddin Akhazul Khairi Waddien ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1913-1950) bersama pegawai British memeriksa sebuah pesawat udara jenis "flying boat" model Supermarine Southampton sekitar tahun 1930. Sumber: Imperial War Museums, London.



Setelah kemangkatan Sultan Ahmad Tajuddin, anakanda ke-5 Sultan Muhammad Jamalul Alam II iaitu Sultan Omar Ali Saifuddien III (1914-1986) dilantik sebagai Sultan Brunei yang ke-28 pada 4 Jun 1950. 

Sultan Omar Ali Saifuddien III ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1914-1986) dan Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Damit (Sumber: Warisanpermaisuri.blogspot.com)

Kesinambungan Kesultanan Brunei yang wujud semenjak abad ke-14 ini diteruskan dengan pemerintahan Sultan Brunei ke-29 iaitu Sultan Hassanal Bolkiah ibni Sultan Omar Ali Saifuddien III yang telah ditabalkan pada 5 Oktober 1967.

Sultan Hassanal Bolkiah bersama ayahandanya Sultan Omar Ali Saifuddien III dan juga Prince of Wales (Prince Charles) semasa Pengisytiharan Kemerdekaan Brunei pada 1 Januari 1984.


Sumber:

1. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sultan_Muhammad_Jamalul_Alam_II

2. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Brunei

3. Imperial War Museums, London

4. Leiden University Library, Amsterdam



Saturday, 27 June 2020

Singapore Naval Base

The Singapore Naval Base in Sembawang was opened on 14.2.1938 by Sir Shenton Thomas (1879-1962), the High Commissioner for the Malay States and Governor of Straits Settlements, at a ceremony attended by 11,000 people including the Rulers of the Malay States. In this first film footage sourced from the Imperial War Museums, we are able to identify the presence of the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar (1873-1959) who accompanied Sir Shenton Thomas on the incoming ship. Also recorded was the presence of the Sultan of Pahang, Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah (1904-1974), as well as the Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad (1895-1960) and Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Kurshiah binti Almarhum Tunku Besar Burhanuddin (1911-1999). The event also comprised a parade of 42 naval ships, including the British aircraft carrier HMS Eagle, and a low flypast by 64 aircrafts.







There is a second film footage by British Pathé which covers the 1938 opening ceremony including the flypast.



The King George VI dry dock was big enough to take the largest ships in existence and Singapore was provided with airfields in Seletar, heavy artillery and anti-aircraft batteries, as well as a battalion of infantry as a garrison. It was hailed as ‘the Gibraltar of the East’ and a ‘bastion of British might’.

The base cost £28 million to build, equivalent to more than £2 billion today, but its formidable defences were not adequately manned. The British assumed that any attack would come from the sea and that its military and air cover would protect Singapore until the Royal Navy could send ships that would take an estimated 70 days to arrive. What actually transpired was that Japanese troops moved swiftly south by land through Malaya and descended on Singapore at the end of January 1942 in overwhelming force. Singapore surrendered to them on February 15th.

Source: 






6. Imperial War Museums.

7. British Pathé.


Thursday, 25 June 2020

Pedagang Kepulauan Melayu Di Australia

Gambar 1: Lukisan William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Sumber: National Maritime Museum, Greenwich, London)


Lebih kurang 200 tahun sebelum orang Eropah sampai ke perairan Australia, orang-orang dari kepulauan Melayu telah membina perahu-perahu besar bagi mengharungi laut dalam dan belayar hingga ke Australia utara. Mereka terdiri dari pelayar yang berasal dari Makassar dan Brunei. Setiap tahun mereka akan mengembara sehingga kepulauan Aru berdekatan New Guinea dan kemudian ke Australia utara untuk berdagang dengan penduduk Aborigin di sana.

Kawasan yang dilawati oleh pelayar kepulauan Melayu di Australia adalah direkodkan seluas 2,000 km iaitu dari kawasan Kimberley hingga ke teluk Carpentaria. Setiap tahun, pelayar dari kepulauan Melayu ini akan belayar mengikuti angin barat laut dengan menggunakan perahu besar mereka. Mereka akan berlabuh dan menetap di perairan Australia untuk mengumpul dan membeli gamat, mutiara dan sarang burung.  Setelah selesai berurusan, mereka akan belayar pulang pada musim panas.

Secara amnya, semangat mengembara pelayar-pelayar tradisi ini pernah direkod Thomas Forrest di dalam 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago' (1792), yang menulis bahawa:

“The Buggesses in general are a high-spirited people; they will not bear ill usage... They deserve the character given of Malays in general, by Monsieur Poivre, in his Travels of a Philosopher, 'fond of adventures, emigration, and capable of undertaking the most dangerous enterprizes'.”

Antara bukti pelayaran masyarakat kepulauan Melayu ke Australia dirakam dalam sebuah lukisan oleh William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Gambar 1). Lukisan ini dihasilkan berdasarkan pertemuan antara Matthew Flinders dengan Nakhoda Pobassoo (Bapapasu) sekitar 17.2.1803 hingga 23.2.1803 di Tanjung Arnhem di sebelah barat Teluk Carpentaria, Australia. Nakhoda Bapapasu iaitu seorang pelayar Bugis dari Makassar menjalankan perniagaan dengan masyarakat Aborigin Yolngu untuk mengumpul dan mengeringkan gamat yang kemudiannya dijual ke negeri Cina melalui Hindia Timur Belanda (kini Indonesia).  Lihat lakaran wajah Bapapasu oleh Westall di Gambar 2.

Gambar 2: Lakaran wajah Nakhoda Pobassoo atau Bapapasu oleh William Westall (1803) (Sumber: Wikipedia)

Flinders mencatat bahawa Nakhoda Bapapasu adalah pelayar yang berpengalaman dan mempunyai lebih dari 6 buah perahu besar. Menurut lukisan Westall tersebut, terdapat 10 buah perahu besar direkodkan sedang berlabuh di Tanjung Arnhem (Gambar 3).

Gambar 3: Perahu-perahu besar dibawah jagaan Nakhoda Bapapsu yang sedang berlabuh di Tanjung Arnhem, Australia Utara.

Menurut kenyataan Nakhoda Bapapasu yang direkod Flinders pula, pada waktu yang sama terdapat 60 lagi perahu besar dengan 1,000 anak kapal dari kepulauan Melayu yang sedang berlabuh di sebelah barat Tanjung Arnhem. Nakhoda Bapapasu menyatakan bahawa kesemua 60 perahu besar tersebut dan juga perahu-perahu dibawah jagaannya adalah milik "Sultan of Boni" yang dikendalikan oleh seorang Ketua Nakhoda bernama "Salloo". Ini terbuka kepada dua interpretasi iaitu samada Kesultanan Brunei yang pernah disebut sebagai Kerajaan Boni di Borneo atau Kerajaan Bone dari Kepulauan Sulawesi.  Berdasarkan lokasi pelayaran dan asal usul Nakhoda Bapapasu itu sendiri, kemungkinan besar perahu-perahu tersebut dimiliki Kesultanan Bone yang berpusat di Makassar, Sulawesi.


Rujukan:

1. Westall, W., 1803, 'Views of Australian Scenery'.

2. Flinders, M., 1814,  ‘A Voyage to Terra Australis'.

3. Thomas, F., 1792, 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago', S.78 ff.

4. 'Pobasso' dalam Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pobasso

5. National Maritime Museum, Greenwich, London



Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...