Popular Posts

Sunday, 1 March 2020

Malay Boat Song



Adela Florence Nicolson (1865-1904) (Gambar 1) adalah seorang penyair Inggeris yang menulis dibawah nama pena Laurence Hope. Beliau menetap di Madras dan bekerja sebagai penolong editor di syarikat akhbar Sind Gazette milik bapanya. Pada tahun 1889, beliau berkahwin dengan Malcolm Hassels Nicolson iaitu seorang General tentera Syarikat Hindia Timur Inggeris.

Gambar 1 : Adela Florence Nicholson (Laurence Hope).

Karya-karya Laurence Hope menceritakan kisah cinta tidak dibalas, cinta terhalang, dan juga cinta antara kaum, yang kesemuanya agak radikal ketika itu sehingga suaminya tidak membenarkan nama keluarga mereka digunakan sebagai nama penulis dalam buku-buku yang diterbitkannya. Pada tahun 1904 beliau membunuh diri akibat kemurungan dua bulan selepas kematian suaminya. 

Pada tahun 1915, seorang komposer Amerika bernama H.T. Burleigh dari New York menggubah 5 buah lagu berdasarkan puisi karangan Laurence Hope. Kompilasi lagu yang dinamakan "Five songs of Laurence Hope" tersebut terdiri dari senikata dari puisi-puisi berikut:

1. Worth While
2. The Jungle Flower
3. Kashmiri Song
4. Among the Fuchsias
5. Till I Wake

Kesemua lagu-lagu ini mengandungi puisi berlatar-belakangkan kisah pelayaran, keindahan bunga champa, dan cinta terhalang.

Dalam koleksi Library of Congress, USA, terdapat sebuah lagi puisi Laurence Hope yang lebih awal dijadikan lirik lagu oleh HT Burleigh iaitu pada sekitar 1906. Akan tetapi puisi dan lagu yang diberi nama "Malay Boat Song" ini tidak dimasukkan kedalam kompilasi 5 lagu di atas pada tahun 1915. Tidak diketahui tentang motif H.T. Burleigh mengeluarkan lagu ini dari kompilasi lagu yang digubah olehnya. Saya petik lirik "Malay Boat Song" disini:

The Stars await, serene and white,
  The unarisen moon;
Oh, come and stay with me to-night,
  Beside the salt Lagoon!
My hut is small, but as you lie,
  You see the lighted shore,
And hear the rippling water sigh
  Beneath the pile-raised floor. 
No gift have I of jewels or flowers,
  My room is poor and bare:
But all the silver sea is ours,
  And all the scented air
Blown from the mainland, where there grows
  Th' "Intriguer of the Night,"
The flower that you have named Tube rose,
  Sweet scented, slim, and white.
The flower that, when the air is still
  And no land breezes blow,
From its pale petals can distil
  A phosphorescent glow.
I see your ship at anchor ride;
  Her "captive lightning" shine.
Before she takes to-morrow's tide,
  Let this one night be mine!
Though in the language of your land
  My words are poor and few,
Oh, read my eyes, and understand,
  I give my youth to you!

Lihat skor muzik "Malay Boat Song" di gambar 2 - 6. Mungkinkah lagu ini dapat melengkapkan jalan cerita cinta terhalang karya Laurence Hope?

Gambar 2

Gambar 3

Gambar 4

Gambar 5

Gambar 6


Sekiranya dikaji, kekaguman barat tentang ketangkasan, keberanian, dan simbol adiwira pelayar Melayu bermula lebih awal lagi. Akhbar The New York Mirror pada tahun 1838 mencatat kewujudan sebuah lagu dengan tajuk yang sama iaitu "The Malay Boat Song".  Ianya digubah oleh Samuel Woodworth Esq. untuk Malay Boat Club of New York. Lihat keratan akhbar The New York Mirror di gambar 7 & 8.

Gambar 7 : The New York Mirror, 1838


Gambar 8 : The New York Mirror, 1838.


Pelayar Melayu dicatat akhbar The New York Mirror sebagai "those Malays are, we assure you, a very gentlemanly and fine-looking set of savages, and, as you will see by the song, not any means deficient in gallantry". Kemungkinan nama "Malay" diguna-pakai sebagai suatu penghormatan (hommage) oleh ahli kelab tersebut terhadap warisan pelayar Melayu sama seperti penggunaan nama 'Washington Redskins' bagi kelab bola sepak Amerika, dan 'Cleaveland Indians' bagi sukan besbol mereka. Atau mungkinkah terdapat sesuatu yang lebih berharga telah dipelajari dari warisan dan tradisi pelayar Melayu tersebut?

Rujukan:

1. Library of Congress, USA.

2. Library of Prinston University.

3. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adela_Florence_Nicolson

4. https://salute.co.in/fascinating-life-and-times-of-an-army-wife-in-india/

5. https://songofamerica.net/song/five-songs-of-laurence-hope/



Wednesday, 26 February 2020

Skuadron 205 "Pertama Di-Malaya"



Seperti yang kita maklum kawasan lautan 120 batu nautika timur laut Kota Bharu adalah tempat di mana pesawat Malaysia Airlines MH370 mula terputus hubungan dengan menara kawalan pada 8.3.2014. Tapi tahukah anda lebih kurang 72 tahun sebelum tragedi MH370 tersebut terdapat sebuah pesawat yang pernah terputus hubungan radio dan kemudian hilang di lokasi yang sama?




Peristiwa ini berlaku kepada sebuah pesawat dari Skuadron 205 British Royal Air Force (RAF) yang berpengkalan di RAF Seletar Airbase, Singapura. Skuadron 205 tersebut ditubuhkan pada tahun 1915 di Dover, England, dan kemudian ditugaskan untuk menjaga jajahan British di Semenanjung Tanah Melayu dari tahun 1929 hingga 1941, dan dari 1949 hingga 1971. Lihat Seletar Airbase dari sekitar 1920an (Gambar 1 & 2) dan sekitar 1930an (Gambar 3).

Gambar 1 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1920an). Sumber: Imperial War Museums.

Gambar 2 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1920an). Sumber: Imperial War Museums.


Gambar 3 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1930an)

Memandangkan ianya skuadron udara RAF pertama bagi pentadbiran British di Tanah Melayu, slogan yang digunakan sekitar tahun 1929 adalah dalam Bahasa Melayu iaitu "Pertama Di-Malaya", dan logonya pula mengangungi imej keris yang melambangkan Tanah Melayu dan imej trident yang melambangkan dewa lautan Poseidon atau Neptune (Gambar 4).

Gambar 4 : Jata Skuadron 205 Royal Air Force.

Rujukan kepada dewa lautan mungkin dibuat kerana pesawat yang digunakan oleh Skuadron 205 terdiri dari pesawat-pesawat yang boleh mendarat di permukaan air iaitu jenis Supermarine Southamton (1929-35), Short Singapore (1935-41), Consolidated Catalina (1941-45), dan Short Sunderland (1945-59) (Gambar 5-8).

Gambar 5: Pesawat jenis Supermarine Southamton.

Gambar 6 : Pesawat jenis Short Singapore.

Gambar 7: Dua pesawat Skuadron 205 Royal Air Force jenis Consolidated Catalina di sekitar ruang udara Semenanjung Tanah Melayu pada tahun 1941.

Gambar 8 : Pesawat jenis Short Sunderland.

Berbalik kepada persamaanya dengan tragedi MH370, pada 7.12.1941, sebuah pesawat jenis Consolidated Catalina No. siri W8417 dengan panggilan "FY-W" telah terputus hubungan radio dengan menara kawalan mereka di Singapura. Pesawat yang sedang menjalankan tinjauan di perairan pantai timur tersebut kemudian tidak dapat dikesan kedudukannya. Nasib malang yang menimpa pesawat tersebut bersama 8 anak kapalnya hanya diketahui dari rekod dan arkib Jepun selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua.

Menurut rekod Jepun, pesawat dari Skuadron 205 ini sebenarnya adalah pesawat tentera Kuasa Bersekutu pertama yang ditembak jatuh oleh tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Pesawat FY-W tersebut sebenarnya dapat mengesan pergerakan dan lokasi kapal Jepun 'Kamikawa Maru' iaitu sekitar 100 batu nautika timur laut Kota Bharu. Untuk mengekalkan "element of surprise" mereka, beberapa pesawat tentera Jepun telah dikerah untuk menyerang. Pesawat FY-W tersebut direkodkan meletup 400 meter di ruang udara antarabangsa Laut Cina Selatan iaitu dalam kedudukan jarak sekitar 120 batu nautika arah timur laut Kota Bharu.  Bangkai pesawat FY-W yang jatuh di lautan berjaya dikesan oleh Jepun dan dilaporkan tiada yang terselamat. Kejayaan serangan tersebut dilaporkan kepada General Yamashita yang berada di kapal Ryujo Maru.

Jika dikaji, kejadian yang menimpa pesawat FY-W tersebut berlaku pada 7.12.1941 jam 8:20 pagi (waktu Tokyo) iaitu 18 jam sebelum tentera Jepun mendarat di Kota Bharu pada 8.12.1941 jam 2:00 pagi (waktu Tokyo), dan 19 jam sebelum serangan ke atas Pearl Harbour yang berlaku pada 8.12.1941 pada jam 3:23 pagi (waktu Tokyo). Secara amnya, "element of surprise" dalam serangan-serangan awal tentera Jepun berjaya dikekalkan kerana juruterbang RAF dalam pesawat FY-W tersebut tidak sempat menghubungi menara kawalan mereka walaupun 4 pesawat tentera Jepun mengambil masa 30 minit untuk mengejar dan menewaskan mereka. Dikatakan sistem radio pesawat FY-W mungkin tidak lagi berfungsi akibat terkena tembakan awal dari pesawat Jepun. Juga terdapat spekulasi bahawa mungkin juruterbang dan krew pesawat FY-W tersebut telah mati lebih awal akibat terkena tembakan dan/atau akibat kebakaran dalam kokpit di mana pesawat tersebut bergerak dengan sendiri hampir 30 minit sebelum meletup akibat tembakan susulan oleh pesawat tentera Jepun.

Rujukan:

1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/No._205_Squadron_RAF

2. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Japanese_invasion_of_Malaya


Saturday, 15 February 2020

Melayu Pertama Memiliki Lesen Memandu

Gambar 1. Mr. & Mrs. G.M. Dare memandu "Ichiban" di Singapura sekitar tahun 1906.

Hassan bin Mohamed adalah orang Melayu pertama yang memperoleh lesen memandu. Beliau diajar oleh pemandu wanita pertama di Singapura iaitu Annie Dorothea Caroline Earnshaw (Mrs. G.M. Dare) pada tahun 1906 dengan kereta jenis Adams-Hewitt (Gambar 1 & 2). Kereta tersebut digelar "Ichiban" iaitu nombor satu dalam Bahasa Jepun.  Ini adalah kerana kereta tersebut adalah kereta pertama yang didaftarkan di Singapura dan mempunyai nombor pendaftaran "S-1". Walaupun kereta secara amnya mula dibawa ke Singapura sekitar tahun 1896, tetapi tiada sistem pendaftaran sehingga tahun 1906.

Gambar 2. Kenderaan jenis Adams-Hewitt buatan England yang dijual dengan harga GBP185 iaitu sekitar GBP22,000 dalam nilai semasa.

Mrs. G.M. Dare juga menggunakan kereta tersebut untuk menjelajah Semenanjung Tanah Melayu pada tahun 1907. Ianya mula-mula dihantar dari Singapura ke Pulau Pinang dengan menggunakan kapal. Pengembaraan Mrs. G.M. Dare disertai oleh Miss Hardman dan seorang lelaki Melayu yang dilaporkan akhbar sebagai "a native gardener (who knew nothing of mechanics)".  Tidak dapat dipastikan samada tukang kebun tersebut adalah Hassan bin Mohamed. Juga tidak dapat dipastikan samada lelaki Melayu dalam gambar-gambar ini adalah beliau. (Gambar 3).

Gambar 3. Adakah ini gambar Hassan bin Mohamed?

Dari segi lojik, kemungkinan besar Hassan bin Mohamed telah menyertai pengembaraan Mrs. G.M. Dare tersebut kerana beliau sudah pun mempunyai lesen memandu iaitu antara yang terawal dikeluarkan di Negeri-Negeri Selat. Seterusnya, jarak perjalanan sejauh 686 batu dan pengembaraan yang mengambil masa 1 bulan sudah tentu memerlukan sokongan teknikal dari segi penjagaan dan pembaikian kenderaan.  Ketika itu juga infrastruktur seperti jalanraya berturap, stesyen minyak, dan bengkel belum ada lagi. Jalan yang ada adalah jalan tanah dan jalan batu kerikil bagi kegunaan kereta kuda dan kereta lembu.

Gambar 4. Pandangan dari atas casis Adams-Hewitt

Direkodkan bahawa penduduk tempatan menamakan kenderaan Mrs. G.M. Dare tersebut sebagai 'devil wind carriage' kerana mereka hairan melihat ia boleh bergerak tanpa ditarik oleh kuda. Perjalanan mereka bermula dari Pulau Pinang pada 15.4.1907 dan berakhir di Singapura pada 13.5.1907. Direkodkan Mrs. G.M. Dare juga telah menjelajah sejauh 69,000 batu dengan kereta yang sama yang dipandu beliau di serata Singapura, Malaya, Pulau Jawa, England dan Scotland.

Rujukan:

1. One Hundred Years of Singapore (Vol. 2). Singapore: Oxford University Press.

2. http://www.nlb.gov.sg/biblioasia/2018/10/16/wheels-of-change-1896-1970/

3. http://www.nlb.gov.sg/biblioasia/2019/01/28/mrs-dare-and-her-magnificent-driving-machine/


Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...