Popular Posts

Friday 1 November 2019

Laksamana Melaka di Istana Ryukyu

Gambar Hiasan - Poster Filem "Melanchong Ka Tokyo" (1964).


Pada tahun 2002 sebilah keris 9 lok telah dijumpai ditanam di dalam tembikar bersama artifak-artifak lain di Jepun (Gambar 1).

Gambar 1
Ia dipercayai digunakan sebagai suatu persembahan dalam suatu upacara pemujaan di kuil Engaku-ji iaitu di bahagian utara kompleks Istana Shuri di Okinawa (dulu Ryukyu) (Gambar 2).

Gambar 2
Professor Kurayoshi Takara dari University of the Ryukyus secara peribadi berpendapat bahawa keris tersebut mungkin berasal dari Melaka kerana menurut catatan Rekidai Hōan orang-orang Ryukyu telah berlayar sebanyak 10 kali pelayaran ke Melaka dari 1463-1511.


Istana Shuri (Gambar 3) adalah istana bagi Kerajaan Ryukyu yang diasaskan oleh Raja Shō Hashi yang telah mengabungkan 3 wilayah utama Ryukyu iaitu Chūzan, Hokuzan, dan Nanzan.

Gambar 3

Istana Shuri ini digunakan sebagai tempat kediaman dan juga pusat pentadbiran bagi Dinasti Shô pertama dari tahun 1429 hingga 1469, dan kemudian bagi Dinasti Shô kedua dari tahun 1470 sehingga 1879.  Kuil Engaku-ji pula adalah kuil keluarga Dinasti Shô kedua yang dibina pada tahun 1492 oleh Raja Shō Shin (1465–1527) (Gambar 4).

Gambar 4

Struktur asal kuil Engaku-ji dan Istana Shuri sebenarnya telah musnah semasa perang dunia kedua dalam 'Battle of Okinawa' sekitar tahun 1945. Kedua-dua bangunan ini telah dibina semula berdasarkan rekod-rekod dan gambar lama. Istana Shuri telah dijadikan kampus bagi Okinawa Prefectural University of Arts dan kemudian diangkat sebagai 'World Heritage Site' oleh UNESCO. Manakala kuil Engaku-ji masih didalam proses restorasi.

Dari rekod Portugis, apabila mereka tiba di Melaka sekitar awal abad ke-16, mereka dapat menyaksikan orang-orang Ryukyu yang digelar "Gores" yang menjalankan urusan perdagangan di pelabuhan Melaka. Portugis amat kagum dengan disiplin dan kejujuran orang Ryukyu. Cara mereka berpakaian juga dicatat dan sama seperti yang direkod dalam Gambar 5 yang diambil sekitar era Meiji.

Gambar 5 - Lima orang lelaki Ryukyu zaman Meiji

Dicatat juga ketika itu Ryukyu menghantar 2 hingga 3 kapal setiap tahun. Kapal-kapal Ryukyu akan bertolak pada setiap bulan Januari, dan pulang ke Ryukyu pada bulan Ogos ke September. Barang dagangan yang dibawa mereka adalah terdiri dari jagung, kain sutera, tenunan emas, porselin, tawas, tembaga, ketulan emas, serbuk emas dan perak.

Melalui catatan Ryukyu pula, orang-orang Melaka juga telah sampai ke Ryukyu. Ini dibuktikan catatan dalam Rekidai Hōan seperti berikut:-

a) Mac 1480 : Seorang "Lo-Hsi-Ma-Na" (Laksamana) Melaka telah menulis sepucuk surat bagi pihak Sultan Melaka (Sultan Alauddin Riayat Shah? yang berumur 6 tahun) kepada Raja Shō Shin pada Mac 1480. (Tahun Cina: 16/2/?). Lihat catatan berkait.

b) April 1480 : "Lo-Hsi-Ma-Na" (Laksamana) Melaka berada di Ryukyu di mana beliau telah menulis surat bagi pihak Sultan Melaka kepada Raja Shō Shin pada 11.4.1480. (Tahun Cina: 16/3/2). Juga ditulis tentang risikan Melaka berkenaan sebuah kapal Ryukyu yang terdampar di utara Annam dan kemudian diserang oleh tentera Annam di mana 2 orang sahaja yang terselamat.

c) April 1481 -  "Lo-Hsi-Ma-Na" (Laksamana) Melaka berada di Ryukyu di mana beliau telah menulis surat bagi pihak Sultan Melaka kepada Raja Ryukyu pada April 1481. (Tahun Cina: 17/3/?)

Menurut rekod Dinasti Ming (Ming Shi-lu) pula, Laksamana Melaka berada di Istana Ming dari bulan Ogos - September 1481 untuk menghantar ufti, membuat aduan terhadap Annam dan mendapat perintah kebenaran melengkap & melatih bala tentera dan membalas jika diserang Annam. Lihat: Peranan 'Hang Tuah' Dalam Kes Pertikaian Melaka - Annam

Nota: Sebelum artikel ini siap ditulis, malangnya Istana Shuri telah musnah dalam satu kebakaran pada awal pagi 31.10.2019.



Rujukan:

1. The Ming Shi-lu (veritable records of the Ming Dynasty) as a source for Southeast Asian history, 14th to 17th centuries, Geoffrey Wade (1994).

2. Ryukyuan Relations with Korea and South Seas Countries: An Annotated Translation of Documents in the Rekidai Hōan. Kobata, Atsushi and Mitsugu Matsuda (1969)

3. Comentários de Afonso de Albuquerque, (1557), t. A Bailo, Combra (1923).



No comments:

Post a Comment

Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...