Popular Posts

Saturday, 27 June 2020

Singapore Naval Base

The Singapore Naval Base in Sembawang was opened on 14.2.1938 by Sir Shenton Thomas (1879-1962), the High Commissioner for the Malay States and Governor of Straits Settlements, at a ceremony attended by 11,000 people including the Rulers of the Malay States. In this first film footage sourced from the Imperial War Museums, we are able to identify the presence of the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar (1873-1959) who accompanied Sir Shenton Thomas on the incoming ship. Also recorded was the presence of the Sultan of Pahang, Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah (1904-1974), as well as the Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad (1895-1960) and Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Kurshiah binti Almarhum Tunku Besar Burhanuddin (1911-1999). The event also comprised a parade of 42 naval ships, including the British aircraft carrier HMS Eagle, and a low flypast by 64 aircrafts.







There is a second film footage by British Pathé which covers the 1938 opening ceremony including the flypast.



The King George VI dry dock was big enough to take the largest ships in existence and Singapore was provided with airfields in Seletar, heavy artillery and anti-aircraft batteries, as well as a battalion of infantry as a garrison. It was hailed as ‘the Gibraltar of the East’ and a ‘bastion of British might’.

The base cost £28 million to build, equivalent to more than £2 billion today, but its formidable defences were not adequately manned. The British assumed that any attack would come from the sea and that its military and air cover would protect Singapore until the Royal Navy could send ships that would take an estimated 70 days to arrive. What actually transpired was that Japanese troops moved swiftly south by land through Malaya and descended on Singapore at the end of January 1942 in overwhelming force. Singapore surrendered to them on February 15th.

Source: 






6. Imperial War Museums.

7. British Pathé.


Thursday, 25 June 2020

Pedagang Kepulauan Melayu Di Australia

Gambar 1: Lukisan William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Sumber: National Maritime Museum, Greenwich, London)


Lebih kurang 200 tahun sebelum orang Eropah sampai ke perairan Australia, orang-orang dari kepulauan Melayu telah membina perahu-perahu besar bagi mengharungi laut dalam dan belayar hingga ke Australia utara. Mereka terdiri dari pelayar yang berasal dari Makassar dan Brunei. Setiap tahun mereka akan mengembara sehingga kepulauan Aru berdekatan New Guinea dan kemudian ke Australia utara untuk berdagang dengan penduduk Aborigin di sana.

Kawasan yang dilawati oleh pelayar kepulauan Melayu di Australia adalah direkodkan seluas 2,000 km iaitu dari kawasan Kimberley hingga ke teluk Carpentaria. Setiap tahun, pelayar dari kepulauan Melayu ini akan belayar mengikuti angin barat laut dengan menggunakan perahu besar mereka. Mereka akan berlabuh dan menetap di perairan Australia untuk mengumpul dan membeli gamat, mutiara dan sarang burung.  Setelah selesai berurusan, mereka akan belayar pulang pada musim panas.

Secara amnya, semangat mengembara pelayar-pelayar tradisi ini pernah direkod Thomas Forrest di dalam 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago' (1792), yang menulis bahawa:

“The Buggesses in general are a high-spirited people; they will not bear ill usage... They deserve the character given of Malays in general, by Monsieur Poivre, in his Travels of a Philosopher, 'fond of adventures, emigration, and capable of undertaking the most dangerous enterprizes'.”

Antara bukti pelayaran masyarakat kepulauan Melayu ke Australia dirakam dalam sebuah lukisan oleh William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Gambar 1). Lukisan ini dihasilkan berdasarkan pertemuan antara Matthew Flinders dengan Nakhoda Pobassoo (Bapapasu) sekitar 17.2.1803 hingga 23.2.1803 di Tanjung Arnhem di sebelah barat Teluk Carpentaria, Australia. Nakhoda Bapapasu iaitu seorang pelayar Bugis dari Makassar menjalankan perniagaan dengan masyarakat Aborigin Yolngu untuk mengumpul dan mengeringkan gamat yang kemudiannya dijual ke negeri Cina melalui Hindia Timur Belanda (kini Indonesia).  Lihat lakaran wajah Bapapasu oleh Westall di Gambar 2.

Gambar 2: Lakaran wajah Nakhoda Pobassoo atau Bapapasu oleh William Westall (1803) (Sumber: Wikipedia)

Flinders mencatat bahawa Nakhoda Bapapasu adalah pelayar yang berpengalaman dan mempunyai lebih dari 6 buah perahu besar. Menurut lukisan Westall tersebut, terdapat 10 buah perahu besar direkodkan sedang berlabuh di Tanjung Arnhem (Gambar 3).

Gambar 3: Perahu-perahu besar dibawah jagaan Nakhoda Bapapsu yang sedang berlabuh di Tanjung Arnhem, Australia Utara.

Menurut kenyataan Nakhoda Bapapasu yang direkod Flinders pula, pada waktu yang sama terdapat 60 lagi perahu besar dengan 1,000 anak kapal dari kepulauan Melayu yang sedang berlabuh di sebelah barat Tanjung Arnhem. Nakhoda Bapapasu menyatakan bahawa kesemua 60 perahu besar tersebut dan juga perahu-perahu dibawah jagaannya adalah milik "Sultan of Boni" yang dikendalikan oleh seorang Ketua Nakhoda bernama "Salloo". Ini terbuka kepada dua interpretasi iaitu samada Kesultanan Brunei yang pernah disebut sebagai Kerajaan Boni di Borneo atau Kerajaan Bone dari Kepulauan Sulawesi.  Berdasarkan lokasi pelayaran dan asal usul Nakhoda Bapapasu itu sendiri, kemungkinan besar perahu-perahu tersebut dimiliki Kesultanan Bone yang berpusat di Makassar, Sulawesi.


Rujukan:

1. Westall, W., 1803, 'Views of Australian Scenery'.

2. Flinders, M., 1814,  ‘A Voyage to Terra Australis'.

3. Thomas, F., 1792, 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago', S.78 ff.

4. 'Pobasso' dalam Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pobasso

5. National Maritime Museum, Greenwich, London



Monday, 22 June 2020

HMS Malaya

Gambar 1: HMS Malaya sekitar Feb-Apr 1916 di Scapa Flow, Scotland (Sumber: Francis Cruzon, National Maritime Museum, Greenwich)

Beberapa klip filem Perang Dunia Pertama dapat saya teliti seminggu yang lalu. Kebanyakan subjek di dalamnya adalah kapal-kapal yang dibina se-zaman dengan RMS Titanic. Agak teruja juga apabila didapati salah satu darinya adalah HMS Malaya iaitu kapal yang dibiayai hasil mahsul Tanah Melayu.  Ini adalah kerana tidak banyak rekod tentang HMS Malaya sekitar tahun ia dibina, apatah lagi dalam bentuk filem.  Jadi saya rasa klip filem ini boleh dijadikan tatapan dan rujukan bersama.



Ianya adalah sebuah klip filem bisu yang saya edit dengan selingan muzik iaitu Lagu Kebesaran Negeri Perak iaitu 'Allah Lanjutkan Usia Sultan' yang dimainkan oleh Pancaragam Akedemi Tentera Udara Diraja Malaysia, dan juga Lagu Kebangsaan British dan jajahannya iaitu 'God Save The Queen'.

Sejarah HMS Malaya bermula semasa berlangsungnya Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada tahun 1912, di mana Sultan Perak iaitu Sultan Idris Murshidul Azzam Shah Ibni Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar (1849-1916) mengusulkan agar Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (FMS) membantu usaha British dalam mempertingkat kelengkapan perang. Secara khusus ianya adalah suatu usul untuk membiayai kos pembinaan salah satu dari lima buah kapal perang utama kategori 'Queen Elizabeth-Class' bagi pihak British. Usul tersebut telah disokong oleh Sultan Selangor iaitu Sultan Alaeddin Sulaiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa (1863-1938), dan dipersetujui oleh Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan iaitu Tuanku Muhammad ibni Almarhum Tuanku Antah (1865-1933), dan Sultan Pahang iaitu Sultan Mahmud Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah (1868-1917).

Kapal perang utama tersebut mula dibina pada tahun 1913 oleh Whitworth & Company di Newcastle-upon-Tyne, England. Menurut rekod, penduduk FMS dimaklumkan tentang status pembinaan melalui laporan akhbar yang dikeluarkan selang 3 bulan dari tahun 1913 hingga 1915. Pemilihan nama kapal perang utama tersebut juga menjadi isu perbincangan penduduk FMS semenjak tahun 1912.  Antara nama yang mula-mula dicadangkan adalah "HMS Malacca", "HMS Malaysia", "HMS Sri Malaya" dan "HMS Malaya". Dari pandangan umum, nama "HMS Malaya" adalah nama yang paling mendapat sambutan (The Singapore Free Press And Mercantile Advertiser, 16.12.1912).

Kapal biayaan FMS tersebut dilancarkan pada 18.3.1915, dan  ditauliahkan dengan nama HMS Malaya pada 1.2.1916 (Gambar 1).  Ia membentuk sebahagian dari kelengkapan 5th Battle Squadron, Grand Fleet yang diketuai Rear Admiral Hugh Evan-Thomas.  Dari segi kos, ianya menelan belanja sebanyak £2,945,709 iaitu bersamaan 25 juta dolar selat. Jika dibanding dalam nilai semasa, ianya berjumlah £305 juta atau RM1.6 billion. Ketika itu penyumbang terbesar kepada ekonomi FMS, yang menjadi sumber utama dana pembinaan HMS Malaya, adalah negeri Perak.

Untuk menghargai sumbangan FMS, HMS Malaya diberikan jata lambang harimau berwarna emas yang menghunus sebilah keris Melayu berwarna perak (Gambar 2). Kapal tersebut mengibarkan bendera FMS dan juga mempamir jata FMS yang mengandungi tulisan Jawi 'Di Pelihara Allah'. (Gambar 3).

Gambar 2: Jata HMS Malaya (1915) (Sumber: National Maritime Museum, Greenwich)

Gambar 3: Jata FMS yang diletakkan di bahaian 'forecastle deck' HMS Malaya (Sumber: OrangPerak.com) 

Dari segi dimensi, HMS Malaya berukuran 196.82 meter panjang dan 27.58 meter lebar dan mempunyai berat 33,020 tan. Ianya dilengkapi 8 meriam 15 inci yang diletakkan di 4 landasan meriam berputar. Ia mempunyai enjin wap yang menjana 56,600 kuasa kuda dan memberi kelajuan maksimum 25 knot (46 km/h; 29 mph). Ianya adalah antara kapal perang utama yang tercanggih dan terpantas ketika itu, dan boleh memuatkan 1,217 anak kapal.

Dalam klip filem simpanan Imperial War Museums (IWM) tersebut, kita dapat melihat HMS Malaya semasa ianya sedang bertugas di perairan North Sea iaitu sebelum Pertempuran Jutland sekitar penghujung bulan Mei 1916. Kemungkinan besar filem tersebut di ambil dari kapal HMS Barham iaitu kapal utama dalam 5th Battle Squadron. Dalam pertempuran tersebut HMS Malaya mengalami kerosakan teruk akibat terkena 8 bedilan pihak Jerman, di mana 63 dari anak kapalnya telah terkorban. Serpihan peluru meriam Jerman yang menembusi HMS Malaya telah dihadiahkan kepada FMS pada tahun 1916. Lihat Gambar 4 yang menunjukkan serpihan dari bedilan pihak Jerman tersebut.


Gambar 4: Serpihan peluru 12-inci pihak Jerman yang menembusi HMS Malaya semasa Pertempuran Jutland, 31.5.1916 (Sumber: BattleshipCrusiers.co.uk)

Pada tahun 1922, HMS Malaya membawa Sultan Mehmed VI (1861-1926), iaitu Sultan terakhir Empayar Uthmaniah yang dibuang negara ke Malta oleh Mustapha Kamal Attaturk. Pada tahun 1936 HMS Malaya ditugaskan ke Palestin bagi menentang kebangkitan warga Arab yang tidak bersetuju dengan kebanjiran bangsa Yahudi yang dibawa masuk oleh Britain. Beberapa periuk api yang dibawa oleh HMS Malaya digunakan bagi meletupkan rumah milik penentang Arab.

Semasa Perang Dunia Kedua pula, HMS Malaya ditugaskan sebagai pengiring konvoi di sekitar laut Mediterranean dan telah rosak dibedil torpedo kapal selam Jerman U-106 pada tahun 1941. Ianya telah diperbaiki di Amerika Syarikat (Gambar 5).


Gambar 5: HMS Malaya sekitar pelabuhan New York setelah selesai kerja-kerja membaik-pulih, 9.7.1941.
Sumber: Imperial War Museums.


Kemudian ianya telibat dalam beberapa operasi berikutan dari penaklukan Normandy. HMS Malaya akhirnya ditamatkan perkhidmatan dan dilucut tauliah pada Disember 1944. Pada tahun 1948, struktur kapal HMS Malaya dimusnahkan dan dileraikan di Scotland.

Apa yang menarik, selain dari sumbangan wang, FMS juga telah memberikan loceng-loceng kegunaan HMS Malaya. Peristiwa ini berlaku sekitar Ogos 1916 di mana beberapa buah loceng yang dibiayai dana kutipan derma dari pegawai kerajaan dan penduduk FMS telah dihadiahkan kepada HMS Malaya. Upacara penyerahan loceng dihadiri oleh Sir Woodford Ernest Birch, Admiral Sir John Jellicoe dan Rear Admiral Hugh Evan-Thomas. Dari laporan akhbar 'Malaya Tribune' bertarikh 24.7.1916, logam bagi membentuk loceng dicairkan kedalam acuan pada 15.5.1916 oleh Mears & Stainback dari Whitechapel Road, London. Loceng utama seberat 192 lbs (87.1 kg) diperbuat dari campuran tembaga (16 bahagian) dan timah (4 1/2 bahagian), manakala bahagian dalam iaitu pemukul loceng (bell clapper) diperbuat dari besi dan mempunyai berat 8 lbs (3.6 kg). Berat keseluruhan loceng utama adalah 200 lbs (90.7 kg). Menurut laporan akhbar yang sama, loceng utama tersebut tertera dengan perkataan berikut:

H.M.S. MALAYA.
TO MALAYA, FROM MALAYAN FRIENDS.

Melalui acuan yang disediakan, jata FMS dibentuk di bahagian belakang loceng dengan slogan dalam tulisan Jawi iaitu 'Di Pelihara Allah'.  Di bawahnya pula tertera slogan yang digubah Sir Frank Swettenham seperti berikut:-

BUNYI GENTA KAPAL INI BESARKAN HATI ORANG BERANI.

Empat genta atau loceng yang lebih kecil disaluti logam perak juga dihadiahkan pegawai dan penduduk FMS pada Ogos 1916. Ianya bertujuan untuk diletakkan di bahagian-bahagian lain kapal tersebut. Keempat-empat loceng kecil ini mempunyai inskripsi berikut:-

H.M.S. MALAYA.
1916.

Di bahagian belakangnya tertera slogan yang digubah Sir Frank Swettenham iaitu "Bunyi Genta Kapal Ini Besarkan Hati Orang Berani" bersama terjemahan di dalam Bahasa Inggeris iaitu "The Sound Of This Ship's Bell Fires The Hearts Of Brave Men".

Setelah tamat Perang Dunia Kedua, salah sebuah dari loceng HMS Malaya telah dipulangkan oleh British ke Tanah Melayu (Gambar 6). Dari inskripsi yang tertera, saya berpendapat ia mungkin salah satu dari loceng kecil yang bersalut perak dan bukannya loceng utama HMS Malaya.


Gambar 6: Salah satu dari 5 loceng HMS Malaya yang dihadiahkan oleh pegawai & penduduk FMS (Sumber: NST Press)

Menurut rekod upacara yang diadakan pada 12.9.1947, sekolah menengah Victoria Institution telah dipilih untuk menerima loceng HMS Malaya tersebut.  Ianya kemudian dipindahkan ke Pusat Hidrografi Nasional di Pulau Indah pada bulan Ogos 2007 untuk disatukan dengan bendera FMS asal yang dikibarkan di atas HMS Malaya.  Bendera asal HMS Malaya tersebut telah dijumpai oleh Sultan Selangor, iaitu Sultan Sharafuddin Idris Shah Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, semasa ekspedisi pelayaran solo baginda mengelilingi dunia.

Walaupun bernama Malaya, hanya sekali sahaja kapal ini tiba di Tanah Melayu iaitu pada tahun 1921. Ini berlaku semasa ia membawa rombongan Duke of Connaught untuk melawat jajahan takluk dan sekutu British termasuk FMS di mana ia telah singgah selama satu bulan iaitu dari 17.1.1921 hingga 17.2.1921. Pelabuhan-pelabuhan yang dilawati adalah Port Swettenham, Singapura, Melaka, Port Dickson dan Pulau Pinang. Walaupun singkat, lawatan HMS Malaya ke FMS dan Negeri-Negeri Selat tersebut menjadi pemangkin kepada dua acara perlawanan sukan tahunan yang masih berterusan sehingga kini iaitu dalam acara bolasepak dan ragbi. Piala "HMS Malaya Cup" bagi sukan bolasepak yang bermula pada tahun 1921 kini dikenali sebagai Malaysia Cup atau Piala Malaysia. Manakala piala acara sukan ragbi masih dikenali dengan nama "HMS Malaya Cup". 


Rujukan:

1. Imperial War Museums, London.

2. National Maritime Museum, Greenwich, London.

3. HMS Malaya, Wikipedia. Diakses dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Malaya

4. https://www.battleships-cruisers.co.uk/malaya.htm

5. HMS Malaya (1915), Wikipedia. Diakses dari http://dreadnoughtproject.org/tfs/index.php/H.M.S._Malaya_(1915)

6. Chua, A., Malaysia Cup Football, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_1837_2011-09-06.html

7. http://viweb.school/HMSMalaya.htm

8. https://www.orangperak.com/kapal-perang-hms-malaya-kurniaan-dari-sultan-perak.html

9. The Singapore Free Press And Mercantile Advertiser, 16.12.1912, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/maltribune19160724-1.2.75?S

10. Malaya Tribune, 27.7.1916, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/maltribune19160724-1.2.75?S

Advertisement

Advertisement

Advertisement


Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...