Menurut Hikayat Hang Tuah (HHT), dalam perjalanan membeli bedil dan meriam di Rum, Laksamana Hang Tuah bersama-sama Maharaja Setia, Maharaja Dewa, dan 16 orang pegawai Melaka telah mengambil peluang untuk singgah menunaikan fardhu haji di Mekah. Perkara ini dicatat berlaku pada musim haji 886H (8 hingga 12 Zulhijah) iaitu bersamaan 28.1.1482 hingga 1.2.1482.
|
Gambar Hiasan - 'Pilgrims Going to Mecca', 1861 (oil on canvas) by Belly, Leon-Auguste-Adolphe (1827-77). |
Kapal Hang Tuah, Mendam Berahi, dikatakan diikat dengan kapal Maharaja Setia bernama Sairul'alamin. Pelayaran mereka dari Melaka ke Jeddah diiringi oleh 42 buah kapal yang memuatkan 1,600 bala tentera. Rombongan Melaka belayar selama 2 bulan dan sempat singgah selama 12 hari di Aceh. Setelah sampai di Jeddah, seorang bernama Malek R.s.t.l menyambut kedatangan mereka dan memberikan khidmat pandu arah dan pengangkutan unta untuk ke Mekah dan kemudian ke Madinah.
|
Gambar Hiasan |
Ramai pengkaji menyangkal versi HHT ini kerana HHT dikatakan penuh dengan mitos, dongeng, percanggahan fakta, dan banyak ditokok tambah. Tapi saya berpendapat bahawa cerita asas iaitu peristiwa Hang Tuah ke Mekah untuk menunaikan haji, dan ke Rum untuk membeli senjata api, boleh dibukti dengan merujuk silang garis masa pergerakan Hang Tuah dalam rekod hal ehwal dinasti Ming iaitu Ming Shi-lu (MSL), Rekidai Hōan (RH) dan rujukan-rujukan relevan yang lain. Seperti dikupas sebelum ini, dalam rekod MSL, Laksamana Melaka yang kedua direkodkan berada di negeri Cina dari Ogos hingga September 1481. (Lihat:
Laksamana Melaka di Istana Ming)
|
Gambar pintu Kaabah yang dibina di zaman Sultan Murad IV pada tahun 1630 (1040H). Pintu ini digunakan sehingga tahun 1947. Ianya menggantikan pintu yang dibuat oleh Al-Hajjaj ibn Yusuf sekitar tahun 692 (72H). |
Saya berpendapat Laksamana Melaka di Ryukyu pada tahun 1480 & 1481 (RH), di Cina pada tahun 1481 (MSL), dan di Aceh, Jeddah, Madinah, Mekah, Mesir & Rum pada tahun 1482 (HHT) adalah orang yang sama. Ini adalah kerana susunan garis masa perjalanan beliau adalah berkesinambungan. Saya senaraikan kronologinya seperti berikut:-
a) Mac 1480 : beliau dikatakan telah menulis sepucuk surat bagi pihak Sultan Melaka (Sultan Alauddin Riayat Shah yang berumur 6 tahun) kepada Raja Ryukyu pada Mac 1480. (Tahun Cina: 16/2/?)
b) April 1480 : berada di Ryukyu di mana beliau telah menulis surat bagi pihak Sultan Melaka kepada Raja Ryukyu pada 11.4.1480. (Tahun Cina: 16/3/2). Juga ditulis tentang risikan arahan Laksamana Melaka berkenaan sebuah kapal Ryukyu yang terdampar di utara Annam dan kemudian diserang oleh tentera Annam di mana hanya 2 orang sahaja yang terselamat.
c) April 1481 : berada di Ryukyu di mana beliau telah menulis surat bagi pihak Sultan Melaka kepada Raja Ryukyu pada April 1481. (Tahun Cina: 17/3/?)
d) Ogos - September 1481 : berada di Kota Larangan, Cina, untuk menghantar ufti, membuat aduan terhadap Annam dan mendapat perintah kebenaran melengkap & melatih bala tentera dan membalas jika diserang Annam.
e) November 1481 - Januari 1482 : pelayaran dari Melaka ke Aceh dan kemudian ke Jeddah (4,600 batu nautika menggunakan angin Monsun Timur Laut).
f) Januari - Februari 1482 : perjalanan darat menggunakan unta dari Jeddah ke Mekah (mengerjakan Haji), Madinah, dan balik ke Jeddah (850 km).
g) Februari - Mac 1482 : dari Jeddah ke Mesir (680 batu nautika), dari Mesir ke Turki (Rum) dan balik semula ke Mesir (2,400 km) untuk membeli 3,000 laras pelbagai bedil dan meriam.
h) Mac - Mei 1482 : pelayaran pulang dari Mesir ke Melaka (5,280 batu nautika menggunakan penghujung angin Monsun Timur Laut untuk ke Selatan dan kemudian permulaan angin Monsun Barat Daya untuk ke Timur).
i) Jun 1482 - Mac 1483 : berpandukan perintah Menteri Perang Kerajaan Ming, beliau mengumpul, melatih & melengkapkan bala tentera Melaka.
j) April - Mei 1483 : menghantar bala tentera Melaka untuk membantu Lanxang (Laos) melawan Annam (darat: 2,600 km / laut: 1,000 batu nautika menggunakan angin Monsun Barat Daya).
|
Gambar terawal Masjid Sultan Hassan di Mesir yang dirakam oleh Maxime du Camp pada tahun 1849. Masjid ini siap dibina pada tahun 1363. Sumber: National Library of France. |
Menurut laporan Mao Qiling, 30,000 tentera Annam yang lengkap dengan istinggar dan rentaka telah dikalahkan oleh tentera Melaka. Dicatat bahawa Annam menggunakan senjata api yang ditiru dari persenjataan Kerajaan Ming. Dari catatan HHT kita tahu bahawa senjata api Melaka baru dibeli dari Kerajaan Turki Uthmaniyyah pada tahun 1482. Manakala melalui catatan Portugis kita tahu bahawa kebanyakan senjata Melaka yang ada pada 1511 adalah setanding senjata buatan Eropah. Ini boleh menjawab persoalan tentang bagaimana tentera Melaka berjaya menewaskan 30,000 tentera Annam semasa pertempuran di Lanxang.
Apa yang menarik, menurut catatan Alfonso de Albuquerque pula, apabila Melaka tewas pada Ogos 1511, sejumlah 3,000 senjata api pelbagai jenis termasuk meriam kecil dan meriam besar telah dirampas. Jumlah ini adalah jumlah yang sama dengan bedil yang dibeli di Kerajaan Turki Uthmaniyyah pada tahun 1482. Albuquerque menyatakan 1,000 darinya diperbuat dari besi, dan 2,000 darinya diperbuat dari gangsa. Ada antaranya juga dikatakan tidak boleh ditandingi senjata api Portugal.
|
Lukisan bertajuk "Conquista de Malaca" yang dilukis oleh Ernesto Ferreira Condeixa pada tahun 1903. Sumber: Military Museum, Lisbon. |
Menurut Alfonso de Albuquerque lagi, maklumat risikan yang diperoleh beliau dari Ninachatu menunjukkan bahawa sekitar 1511, Melaka mempunyai 8,000 laras senjata api. Dicatatkan juga bahawa tempat pandai besi membuat senjata api di Melaka adalah setanding tempat-tempat pembuatan senjata api di negara German. Dengan itu boleh disimpulkan bahawa Melaka telah berjaya menghasilkan senjata api sendiri berpandukan teknologi dari senjata api yang dibeli dari Kerajaan Turki Uthmaniyyah.
Berbalik isu haji, saya rujuk silang MSL sekali lagi untuk membuktikan adanya wakil Melaka yang membahasakan dirinya sebagai "Tuan Haji" semasa mengadap Maharaja Ming di Kota Larangan. Beliau telah tiba di sana pada 29.12.1508 dan direkodkan sebagai 'Duan Ya-zhi'. Menurut Geoffrey Wade (1994), "Duan Ya-zhi" adalah transliterasi perkataan '端亞智' yang seakan sama dengan bunyi sebutan perkataan "Tuan Haji" dalam Bahasa Melayu. Dengan itu, terdapat rekod primer di Cina bahawa wakil ufti Melaka pada tarikh 29.12.1508 tersebut telah menunaikan fardhu haji. Adalah pendapat peribadi saya bahawa "Tuan Haji" yang menjadi ketua ufti Melaka pada 29.12.1508 adalah orang yang sama iaitu Laksamana Melaka yang tiba di Ryukyu pada 1480 & 1481, Laksamana Melaka yang tiba di Cina pada September 1481, dan juga karekter Laksamana Hang Tuah dalam HHT dan juga dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin).
Rujukan:
1. The Ming Shi-lu (veritable records of the Ming Dynasty) as a source for Southeast Asian history, 14th to 17th centuries, Geoffrey Wade (1994).
2. Ryukyuan Relations with Korea and South Seas Countries: An Annotated Translation of Documents in the Rekidai Hōan. Kobata, Atsushi and Mitsugu Matsuda (1969)
3. Sejarah Melayu diusahakan oleh W.G. Shellabear, Fajar Bakti, (1978).
4. Hikayat Hang Tuah, Kassim Ahmad (ed.), Dewan Bahasa dan Pustaka, 1975.
5. Mao Qiling. Mansi hezhi [A Comprehensive Record of the Aboriginal Chieftains]. Taipei: Guangwen Shuju, (1968).
6. Comentários de Afonso de Albuquerque, (1557), t. A Bailo, Combra (1923).