Popular Posts

Tuesday, 30 June 2020

Lawatan Prince of Wales ke Brunei (1922)

Prince of Wales (Prince Edward) bersama Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin, 1922 (Sumber: Imperial War Museums, London)

Pada 19 Mei 1922, Prince of Wales (kemudian King Edward VIII & Duke of Windsor) berkenan melawat Brunei, sebagai lokasi persinggahan dalam siri lawatan baginda ke koloni-koloni British.  Berdasarkan klip filem yang diperoleh dari Imperial War Museums London ini, Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin (1889-1924) direkodkan berkenan menyambut kedatangan Prince of Wales dan rombongannya yang tiba dengan kapal perang HMS Renown. Pelbagai sambutan dan persembahan kebudayaan telah diadakan sekitar waktu tersebut.



Pada tahun 1888, Brunei menjadi sebuah negeri di bawah perlindungan kerajaan British dengan mengekalkan kedaulatan dalam negerinya kecuali hal ehwal luar negara yang ditadbir British.

Sultan Muhammad Jamalul Alam II adalah Sultan dan Yang di-Pertuan Brunei Darussalam yang ke-26 yang memerintah dari tahun 1906 hingga 1924. Pada tahun 1906, dibawah pentadbiran baginda, Brunei menerima suatu lagi langkah perluasan kuasa British apabila kuasa eksekutif dipindahkan kepada seorang residen British yang menasihati baginda dalam semua perkara kecuali yang bersangkut-paut dengan adat istiadat tempatan dan agama.

Sultan Muhammad Jamalul Alam II ibni Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin (1889-1924) bersama Raja Isteri Pengiran Anak Fatimah


Pada tahun 1906 juga Brunei dibawah baginda mempunyai bendera negara yang menjadi asas kepada warna dan jalurnya yang terkini.

Bendera Brunei dari 1906 hingga 1959

Kanun Tanah berpandukan Sistem Torrens diperkenalkan pada tahun 1907 di mana ianya memperjelaskan sempadan Brunei. Kanun Tanah 1907 juga menjadi pemangkin ekonomi Brunei melalui pengenalan cukai bagi sumber pendapatan dari industri getah dan juga melalui industri minyak & gas. Pada tahun 1911, sistem pendidikan negaranya diperkukuhkan dengan pembinaan sekolah-sekolah Melayu. Baginda juga menubuhkan pasukan Polis Brunei pada tahun 1921. Kemudian pada tahun 1922, rancangan pembangunan mula giat dijalankan. Pada tahun yang sama, baginda juga berpindah dari Istana Kampong Ayer ke Istana Majlis.

"Paleis van de sultan van Brunei" (Istana Sultan Brunei) rakaman G.R. Lambert & Co. (c. 1890) iaitu di zaman pemerintahan Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin ibni Sultan Omar Ali Saifuddien II (1825-1906). (Sumber: Leiden University Library)



Pemerintahan baginda agak singkat. Penularan wabak penyakit malaria yang serius pada masa itu telah menyebabkan baginda mangkat pada 11 September 1924, ketika berusia 35 tahun. Walau bagaimanapun, atas permodenan yang dipelopori baginda, Brunei mempunyai mekanisma yang secukupnya bagi mengutip dan mentadbir hasil carigali minyak dan gas yang ditemui pada tahun 1926.

Baginda diganti oleh anakanda kedua baginda, Sultan Ahmad Tajuddin, yang memerintah sebagai Sultan Brunei ke-27 dari 1924 hingga 1950.

Sultan Ahmad Tajuddin ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1913-1950) sekitar tahun 1934 (Sumber: Royal Collection Trust, UK)


Sultan Ahmad Tajuddin Akhazul Khairi Waddien ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1913-1950) bersama pegawai British memeriksa sebuah pesawat udara jenis "flying boat" model Supermarine Southampton sekitar tahun 1930. Sumber: Imperial War Museums, London.



Setelah kemangkatan Sultan Ahmad Tajuddin, anakanda ke-5 Sultan Muhammad Jamalul Alam II iaitu Sultan Omar Ali Saifuddien III (1914-1986) dilantik sebagai Sultan Brunei yang ke-28 pada 4 Jun 1950. 

Sultan Omar Ali Saifuddien III ibni Sultan Muhammad Jamalul Alam II (1914-1986) dan Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Damit (Sumber: Warisanpermaisuri.blogspot.com)

Kesinambungan Kesultanan Brunei yang wujud semenjak abad ke-14 ini diteruskan dengan pemerintahan Sultan Brunei ke-29 iaitu Sultan Hassanal Bolkiah ibni Sultan Omar Ali Saifuddien III yang telah ditabalkan pada 5 Oktober 1967.

Sultan Hassanal Bolkiah bersama ayahandanya Sultan Omar Ali Saifuddien III dan juga Prince of Wales (Prince Charles) semasa Pengisytiharan Kemerdekaan Brunei pada 1 Januari 1984.


Sumber:

1. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sultan_Muhammad_Jamalul_Alam_II

2. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Brunei

3. Imperial War Museums, London

4. Leiden University Library, Amsterdam



Saturday, 27 June 2020

Singapore Naval Base

The Singapore Naval Base in Sembawang was opened on 14.2.1938 by Sir Shenton Thomas (1879-1962), the High Commissioner for the Malay States and Governor of Straits Settlements, at a ceremony attended by 11,000 people including the Rulers of the Malay States. In this first film footage sourced from the Imperial War Museums, we are able to identify the presence of the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar (1873-1959) who accompanied Sir Shenton Thomas on the incoming ship. Also recorded was the presence of the Sultan of Pahang, Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah (1904-1974), as well as the Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad (1895-1960) and Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Kurshiah binti Almarhum Tunku Besar Burhanuddin (1911-1999). The event also comprised a parade of 42 naval ships, including the British aircraft carrier HMS Eagle, and a low flypast by 64 aircrafts.







There is a second film footage by British Pathé which covers the 1938 opening ceremony including the flypast.



The King George VI dry dock was big enough to take the largest ships in existence and Singapore was provided with airfields in Seletar, heavy artillery and anti-aircraft batteries, as well as a battalion of infantry as a garrison. It was hailed as ‘the Gibraltar of the East’ and a ‘bastion of British might’.

The base cost £28 million to build, equivalent to more than £2 billion today, but its formidable defences were not adequately manned. The British assumed that any attack would come from the sea and that its military and air cover would protect Singapore until the Royal Navy could send ships that would take an estimated 70 days to arrive. What actually transpired was that Japanese troops moved swiftly south by land through Malaya and descended on Singapore at the end of January 1942 in overwhelming force. Singapore surrendered to them on February 15th.

Source: 






6. Imperial War Museums.

7. British Pathé.


Thursday, 25 June 2020

Pedagang Kepulauan Melayu Di Australia

Gambar 1: Lukisan William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Sumber: National Maritime Museum, Greenwich, London)


Lebih kurang 200 tahun sebelum orang Eropah sampai ke perairan Australia, orang-orang dari kepulauan Melayu telah membina perahu-perahu besar bagi mengharungi laut dalam dan belayar hingga ke Australia utara. Mereka terdiri dari pelayar yang berasal dari Makassar dan Brunei. Setiap tahun mereka akan mengembara sehingga kepulauan Aru berdekatan New Guinea dan kemudian ke Australia utara untuk berdagang dengan penduduk Aborigin di sana.

Kawasan yang dilawati oleh pelayar kepulauan Melayu di Australia adalah direkodkan seluas 2,000 km iaitu dari kawasan Kimberley hingga ke teluk Carpentaria. Setiap tahun, pelayar dari kepulauan Melayu ini akan belayar mengikuti angin barat laut dengan menggunakan perahu besar mereka. Mereka akan berlabuh dan menetap di perairan Australia untuk mengumpul dan membeli gamat, mutiara dan sarang burung.  Setelah selesai berurusan, mereka akan belayar pulang pada musim panas.

Secara amnya, semangat mengembara pelayar-pelayar tradisi ini pernah direkod Thomas Forrest di dalam 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago' (1792), yang menulis bahawa:

“The Buggesses in general are a high-spirited people; they will not bear ill usage... They deserve the character given of Malays in general, by Monsieur Poivre, in his Travels of a Philosopher, 'fond of adventures, emigration, and capable of undertaking the most dangerous enterprizes'.”

Antara bukti pelayaran masyarakat kepulauan Melayu ke Australia dirakam dalam sebuah lukisan oleh William Westall bertajuk "View of Malay Road from Pobassoo's Island, February 1803" (Gambar 1). Lukisan ini dihasilkan berdasarkan pertemuan antara Matthew Flinders dengan Nakhoda Pobassoo (Bapapasu) sekitar 17.2.1803 hingga 23.2.1803 di Tanjung Arnhem di sebelah barat Teluk Carpentaria, Australia. Nakhoda Bapapasu iaitu seorang pelayar Bugis dari Makassar menjalankan perniagaan dengan masyarakat Aborigin Yolngu untuk mengumpul dan mengeringkan gamat yang kemudiannya dijual ke negeri Cina melalui Hindia Timur Belanda (kini Indonesia).  Lihat lakaran wajah Bapapasu oleh Westall di Gambar 2.

Gambar 2: Lakaran wajah Nakhoda Pobassoo atau Bapapasu oleh William Westall (1803) (Sumber: Wikipedia)

Flinders mencatat bahawa Nakhoda Bapapasu adalah pelayar yang berpengalaman dan mempunyai lebih dari 6 buah perahu besar. Menurut lukisan Westall tersebut, terdapat 10 buah perahu besar direkodkan sedang berlabuh di Tanjung Arnhem (Gambar 3).

Gambar 3: Perahu-perahu besar dibawah jagaan Nakhoda Bapapsu yang sedang berlabuh di Tanjung Arnhem, Australia Utara.

Menurut kenyataan Nakhoda Bapapasu yang direkod Flinders pula, pada waktu yang sama terdapat 60 lagi perahu besar dengan 1,000 anak kapal dari kepulauan Melayu yang sedang berlabuh di sebelah barat Tanjung Arnhem. Nakhoda Bapapasu menyatakan bahawa kesemua 60 perahu besar tersebut dan juga perahu-perahu dibawah jagaannya adalah milik "Sultan of Boni" yang dikendalikan oleh seorang Ketua Nakhoda bernama "Salloo". Ini terbuka kepada dua interpretasi iaitu samada Kesultanan Brunei yang pernah disebut sebagai Kerajaan Boni di Borneo atau Kerajaan Bone dari Kepulauan Sulawesi.  Berdasarkan lokasi pelayaran dan asal usul Nakhoda Bapapasu itu sendiri, kemungkinan besar perahu-perahu tersebut dimiliki Kesultanan Bone yang berpusat di Makassar, Sulawesi.


Rujukan:

1. Westall, W., 1803, 'Views of Australian Scenery'.

2. Flinders, M., 1814,  ‘A Voyage to Terra Australis'.

3. Thomas, F., 1792, 'A Voyage from Calcutta to the Mergui Archipelago', S.78 ff.

4. 'Pobasso' dalam Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pobasso

5. National Maritime Museum, Greenwich, London



Monday, 22 June 2020

HMS Malaya

Gambar 1: HMS Malaya sekitar Feb-Apr 1916 di Scapa Flow, Scotland (Sumber: Francis Cruzon, National Maritime Museum, Greenwich)

Beberapa klip filem Perang Dunia Pertama dapat saya teliti seminggu yang lalu. Kebanyakan subjek di dalamnya adalah kapal-kapal yang dibina se-zaman dengan RMS Titanic. Agak teruja juga apabila didapati salah satu darinya adalah HMS Malaya iaitu kapal yang dibiayai hasil mahsul Tanah Melayu.  Ini adalah kerana tidak banyak rekod tentang HMS Malaya sekitar tahun ia dibina, apatah lagi dalam bentuk filem.  Jadi saya rasa klip filem ini boleh dijadikan tatapan dan rujukan bersama.



Ianya adalah sebuah klip filem bisu yang saya edit dengan selingan muzik iaitu Lagu Kebesaran Negeri Perak iaitu 'Allah Lanjutkan Usia Sultan' yang dimainkan oleh Pancaragam Akedemi Tentera Udara Diraja Malaysia, dan juga Lagu Kebangsaan British dan jajahannya iaitu 'God Save The Queen'.

Sejarah HMS Malaya bermula semasa berlangsungnya Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada tahun 1912, di mana Sultan Perak iaitu Sultan Idris Murshidul Azzam Shah Ibni Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar (1849-1916) mengusulkan agar Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (FMS) membantu usaha British dalam mempertingkat kelengkapan perang. Secara khusus ianya adalah suatu usul untuk membiayai kos pembinaan salah satu dari lima buah kapal perang utama kategori 'Queen Elizabeth-Class' bagi pihak British. Usul tersebut telah disokong oleh Sultan Selangor iaitu Sultan Alaeddin Sulaiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa (1863-1938), dan dipersetujui oleh Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan iaitu Tuanku Muhammad ibni Almarhum Tuanku Antah (1865-1933), dan Sultan Pahang iaitu Sultan Mahmud Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad al-Mu’azzam Shah (1868-1917).

Kapal perang utama tersebut mula dibina pada tahun 1913 oleh Whitworth & Company di Newcastle-upon-Tyne, England. Menurut rekod, penduduk FMS dimaklumkan tentang status pembinaan melalui laporan akhbar yang dikeluarkan selang 3 bulan dari tahun 1913 hingga 1915. Pemilihan nama kapal perang utama tersebut juga menjadi isu perbincangan penduduk FMS semenjak tahun 1912.  Antara nama yang mula-mula dicadangkan adalah "HMS Malacca", "HMS Malaysia", "HMS Sri Malaya" dan "HMS Malaya". Dari pandangan umum, nama "HMS Malaya" adalah nama yang paling mendapat sambutan (The Singapore Free Press And Mercantile Advertiser, 16.12.1912).

Kapal biayaan FMS tersebut dilancarkan pada 18.3.1915, dan  ditauliahkan dengan nama HMS Malaya pada 1.2.1916 (Gambar 1).  Ia membentuk sebahagian dari kelengkapan 5th Battle Squadron, Grand Fleet yang diketuai Rear Admiral Hugh Evan-Thomas.  Dari segi kos, ianya menelan belanja sebanyak £2,945,709 iaitu bersamaan 25 juta dolar selat. Jika dibanding dalam nilai semasa, ianya berjumlah £305 juta atau RM1.6 billion. Ketika itu penyumbang terbesar kepada ekonomi FMS, yang menjadi sumber utama dana pembinaan HMS Malaya, adalah negeri Perak.

Untuk menghargai sumbangan FMS, HMS Malaya diberikan jata lambang harimau berwarna emas yang menghunus sebilah keris Melayu berwarna perak (Gambar 2). Kapal tersebut mengibarkan bendera FMS dan juga mempamir jata FMS yang mengandungi tulisan Jawi 'Di Pelihara Allah'. (Gambar 3).

Gambar 2: Jata HMS Malaya (1915) (Sumber: National Maritime Museum, Greenwich)

Gambar 3: Jata FMS yang diletakkan di bahaian 'forecastle deck' HMS Malaya (Sumber: OrangPerak.com) 

Dari segi dimensi, HMS Malaya berukuran 196.82 meter panjang dan 27.58 meter lebar dan mempunyai berat 33,020 tan. Ianya dilengkapi 8 meriam 15 inci yang diletakkan di 4 landasan meriam berputar. Ia mempunyai enjin wap yang menjana 56,600 kuasa kuda dan memberi kelajuan maksimum 25 knot (46 km/h; 29 mph). Ianya adalah antara kapal perang utama yang tercanggih dan terpantas ketika itu, dan boleh memuatkan 1,217 anak kapal.

Dalam klip filem simpanan Imperial War Museums (IWM) tersebut, kita dapat melihat HMS Malaya semasa ianya sedang bertugas di perairan North Sea iaitu sebelum Pertempuran Jutland sekitar penghujung bulan Mei 1916. Kemungkinan besar filem tersebut di ambil dari kapal HMS Barham iaitu kapal utama dalam 5th Battle Squadron. Dalam pertempuran tersebut HMS Malaya mengalami kerosakan teruk akibat terkena 8 bedilan pihak Jerman, di mana 63 dari anak kapalnya telah terkorban. Serpihan peluru meriam Jerman yang menembusi HMS Malaya telah dihadiahkan kepada FMS pada tahun 1916. Lihat Gambar 4 yang menunjukkan serpihan dari bedilan pihak Jerman tersebut.


Gambar 4: Serpihan peluru 12-inci pihak Jerman yang menembusi HMS Malaya semasa Pertempuran Jutland, 31.5.1916 (Sumber: BattleshipCrusiers.co.uk)

Pada tahun 1922, HMS Malaya membawa Sultan Mehmed VI (1861-1926), iaitu Sultan terakhir Empayar Uthmaniah yang dibuang negara ke Malta oleh Mustapha Kamal Attaturk. Pada tahun 1936 HMS Malaya ditugaskan ke Palestin bagi menentang kebangkitan warga Arab yang tidak bersetuju dengan kebanjiran bangsa Yahudi yang dibawa masuk oleh Britain. Beberapa periuk api yang dibawa oleh HMS Malaya digunakan bagi meletupkan rumah milik penentang Arab.

Semasa Perang Dunia Kedua pula, HMS Malaya ditugaskan sebagai pengiring konvoi di sekitar laut Mediterranean dan telah rosak dibedil torpedo kapal selam Jerman U-106 pada tahun 1941. Ianya telah diperbaiki di Amerika Syarikat (Gambar 5).


Gambar 5: HMS Malaya sekitar pelabuhan New York setelah selesai kerja-kerja membaik-pulih, 9.7.1941.
Sumber: Imperial War Museums.


Kemudian ianya telibat dalam beberapa operasi berikutan dari penaklukan Normandy. HMS Malaya akhirnya ditamatkan perkhidmatan dan dilucut tauliah pada Disember 1944. Pada tahun 1948, struktur kapal HMS Malaya dimusnahkan dan dileraikan di Scotland.

Apa yang menarik, selain dari sumbangan wang, FMS juga telah memberikan loceng-loceng kegunaan HMS Malaya. Peristiwa ini berlaku sekitar Ogos 1916 di mana beberapa buah loceng yang dibiayai dana kutipan derma dari pegawai kerajaan dan penduduk FMS telah dihadiahkan kepada HMS Malaya. Upacara penyerahan loceng dihadiri oleh Sir Woodford Ernest Birch, Admiral Sir John Jellicoe dan Rear Admiral Hugh Evan-Thomas. Dari laporan akhbar 'Malaya Tribune' bertarikh 24.7.1916, logam bagi membentuk loceng dicairkan kedalam acuan pada 15.5.1916 oleh Mears & Stainback dari Whitechapel Road, London. Loceng utama seberat 192 lbs (87.1 kg) diperbuat dari campuran tembaga (16 bahagian) dan timah (4 1/2 bahagian), manakala bahagian dalam iaitu pemukul loceng (bell clapper) diperbuat dari besi dan mempunyai berat 8 lbs (3.6 kg). Berat keseluruhan loceng utama adalah 200 lbs (90.7 kg). Menurut laporan akhbar yang sama, loceng utama tersebut tertera dengan perkataan berikut:

H.M.S. MALAYA.
TO MALAYA, FROM MALAYAN FRIENDS.

Melalui acuan yang disediakan, jata FMS dibentuk di bahagian belakang loceng dengan slogan dalam tulisan Jawi iaitu 'Di Pelihara Allah'.  Di bawahnya pula tertera slogan yang digubah Sir Frank Swettenham seperti berikut:-

BUNYI GENTA KAPAL INI BESARKAN HATI ORANG BERANI.

Empat genta atau loceng yang lebih kecil disaluti logam perak juga dihadiahkan pegawai dan penduduk FMS pada Ogos 1916. Ianya bertujuan untuk diletakkan di bahagian-bahagian lain kapal tersebut. Keempat-empat loceng kecil ini mempunyai inskripsi berikut:-

H.M.S. MALAYA.
1916.

Di bahagian belakangnya tertera slogan yang digubah Sir Frank Swettenham iaitu "Bunyi Genta Kapal Ini Besarkan Hati Orang Berani" bersama terjemahan di dalam Bahasa Inggeris iaitu "The Sound Of This Ship's Bell Fires The Hearts Of Brave Men".

Setelah tamat Perang Dunia Kedua, salah sebuah dari loceng HMS Malaya telah dipulangkan oleh British ke Tanah Melayu (Gambar 6). Dari inskripsi yang tertera, saya berpendapat ia mungkin salah satu dari loceng kecil yang bersalut perak dan bukannya loceng utama HMS Malaya.


Gambar 6: Salah satu dari 5 loceng HMS Malaya yang dihadiahkan oleh pegawai & penduduk FMS (Sumber: NST Press)

Menurut rekod upacara yang diadakan pada 12.9.1947, sekolah menengah Victoria Institution telah dipilih untuk menerima loceng HMS Malaya tersebut.  Ianya kemudian dipindahkan ke Pusat Hidrografi Nasional di Pulau Indah pada bulan Ogos 2007 untuk disatukan dengan bendera FMS asal yang dikibarkan di atas HMS Malaya.  Bendera asal HMS Malaya tersebut telah dijumpai oleh Sultan Selangor, iaitu Sultan Sharafuddin Idris Shah Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, semasa ekspedisi pelayaran solo baginda mengelilingi dunia.

Walaupun bernama Malaya, hanya sekali sahaja kapal ini tiba di Tanah Melayu iaitu pada tahun 1921. Ini berlaku semasa ia membawa rombongan Duke of Connaught untuk melawat jajahan takluk dan sekutu British termasuk FMS di mana ia telah singgah selama satu bulan iaitu dari 17.1.1921 hingga 17.2.1921. Pelabuhan-pelabuhan yang dilawati adalah Port Swettenham, Singapura, Melaka, Port Dickson dan Pulau Pinang. Walaupun singkat, lawatan HMS Malaya ke FMS dan Negeri-Negeri Selat tersebut menjadi pemangkin kepada dua acara perlawanan sukan tahunan yang masih berterusan sehingga kini iaitu dalam acara bolasepak dan ragbi. Piala "HMS Malaya Cup" bagi sukan bolasepak yang bermula pada tahun 1921 kini dikenali sebagai Malaysia Cup atau Piala Malaysia. Manakala piala acara sukan ragbi masih dikenali dengan nama "HMS Malaya Cup". 


Rujukan:

1. Imperial War Museums, London.

2. National Maritime Museum, Greenwich, London.

3. HMS Malaya, Wikipedia. Diakses dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Malaya

4. https://www.battleships-cruisers.co.uk/malaya.htm

5. HMS Malaya (1915), Wikipedia. Diakses dari http://dreadnoughtproject.org/tfs/index.php/H.M.S._Malaya_(1915)

6. Chua, A., Malaysia Cup Football, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_1837_2011-09-06.html

7. http://viweb.school/HMSMalaya.htm

8. https://www.orangperak.com/kapal-perang-hms-malaya-kurniaan-dari-sultan-perak.html

9. The Singapore Free Press And Mercantile Advertiser, 16.12.1912, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/maltribune19160724-1.2.75?S

10. Malaya Tribune, 27.7.1916, diakses dari https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/maltribune19160724-1.2.75?S

Advertisement

Advertisement

Advertisement


Saturday, 20 June 2020

Titah Ucapan Raja-Raja Melayu Kepada King George V



Titah ucapan dari Raja-Raja Melayu Negeri-Negeri Melayu Bersekutu kepada King George V (1865-1936) sempena sambutan Jubli Perak Raja England tersebut pada 6.5.1935.  Ianya dipamirkan di Istana Windsor bersama-sama sarung watikah gading dan kotak jati berhias sutera biru.






Rekod Istana Windsor mencatat seperti berikut:-

"A Silver Jubilee address with elaborate illuminated border around two and a half sides. It has an accompanying plain ivory cylinder casket (with screw fittings) with a blank reserve where the now loose brass plaque was once attached and a plain wooden presentation box, lined in blue silk."

Titah ucapan tersebut ditandatangani oleh Sultan Perak iaitu Sultan Iskandar Shah Ibni Almarhum Sultan Idris (1876 -1938), Sultan Selangor iaitu Sultan Alaeddin Sulaiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa (1863-1938), Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan iaitu Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad (1895-1960), dan Sultan Pahang iaitu Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’azzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah al-Mu’tassim Billah Shah (1904-1974).

Dalam membalas ucapan dan menzahirkan tanda terima kasih, King George V telah merekodkan titah ucapannya buat julung-julung kali di mana titah ucapan tersebut menjadi latar kepada rakaman klip upacara Jubli Perak yang disimpan oleh British Pathé.




King George V mangkat akibat bronkitis pada 20.1.1936 iaitu lebih kurang 8 1/2 bulan selepas upacara sambutan Jubli Perak tersebut.


Sumber:

1. Royal Collection Trust.

2. British Pathé.



Advertisement

Advertisement


Advertisement






Monday, 15 June 2020

Pengeboman Kuala Lumpur



Pada 7.1.1942, Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pulau Pinang jatuh ke tangan Jepun. Selepas Pertempuran Slim River, objektif Jepun seterusnya adalah untuk menawan Kuala Lumpur iaitu ibu negeri Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan juga markas bagi Tentera Udara DiRaja British (RAF).

Sebelum serangan darat bermula, tentera udara Jepun terlebih dahulu melancarkan serangan udara ke atas Kuala Lumpur pada 21 dan 22 Disember 1941. Lebih banyak pengeboman dilakukan pada 25 dan 27 Disember 1941. Serangan-serangan ini tidak dapat ditangkis RAF. Pengeboman terakhir adalah pada 10.1.1942, iaitu sehari sebelum Kuala Lumpur jatuh ke tangan Jepun.




Klip filem simpanan Imperial War Museum ini menggambarkan kerosakan selepas pengeboman tentera udara Jepun ke atas Kuala Lumpur pada 5.1.1942. Kelihatan sebahagian bangunan Kelab Selangor yang musnah. Juga kelihatan pasukan bomba Kuala Lumpur dengan bantuan jentera bomba jenis Leyland FT3A sedang berusaha memadamkan kebakaran pada sebuah kereta dihadapan Bangunan Sultan Abdul Samad.

Pada 7.1.1942, British telah memutuskan untuk meninggalkan Selangor dan Negeri Sembilan, dan mula berundur ke Johor dan kemudian ke Singapura. Kuala Lumpur menjadi huru hara dengan kedai-kedai dipecah masuk rakyat tempatan. Ketika British berundur, mereka meneruskan dasar bumi hangus (scorched earth) dengan membakar aset-aset dan infrastruktur penting.  Namun usaha ini tidak begitu menjejaskan kemaraan tentera Jepun.

Sumber: Imperial War Museums, London.




Friday, 12 June 2020

Koleksi Keris Stamford Raffles Di Istana Windsor



Terdapat dua bilah keris yang dikatakan "Malaysian kris" yang dipersembahkan oleh Sir Thomas Stamford Raffles (1781-1826) pada 17.7.1813 sebagai hadiah kepada Prince Regent (1762-1830) (kemudian King George IV of England). Ia kini di simpan di Istana Windsor di bawah jagaan Royal Collection Trust.

Keris pertama (Gambar 1) berukuran 14 x 51cm dan diperbuat dari besi, tembaga dan emas. Arkib Istana Windsor merekodkan seperti berikut:-
"Malaysian kris with a carved brown wood handle and gold beaded ferrule. Double-edged watered steel blade decorated with gold scrolling foliage at the top in relief, ending in a tiny Singa, a mythical beast combining features of the buffalo, elephant and serpent. The sheath of brown wood encased in part with copper and with a flared mouthpiece. Recorded in the Armoury at Carlton House with the note, 'A fine Serpant [sic] Shaped Blade, the Blade poisoned. N.B. These Daggers came Packed in a Mahogany Box inlaid with King wood, Silver Lock and Hinges, a Division in the Centre, with Silver Handle to it.'.."

Gambar 1: Keris yang dihadiahkan Stamford Raffles kepada Prince Regent

Keris kedua (Gambar 2) berukuran 15.3 x 51.5 cm dan diperbuat dari besi dan salutan emas, dan rekod Istana Windsor menyatakan seperti berikut:-

"A Malaysian kris, the hardwood handle carved as a grotesque figure, the gilt ferrule decorated with floral filigree. The two-edged wavy watered steel blade ridged at the base. The hardwood sheath with a wide mouthpiece, the haft encased in chased gilt with scrolling foliage and peacocks."

Gambar 2: Keris yang dihadiahkan Stamford Raffles kepada Prince Regent

Dari rekabentuknya, kedua-dua keris ini adalah bukan bentuk keris Semenanjung Tanah Melayu atau Sumatera. Ianya adalah rekabentuk keris Jawa. Sekiranya diteliti, keris pertama adalah keris Gayaman gaya rekabentuk Jogjakarta. Manakala keris kedua adalah keris Bragah atau Ladrang yang juga gaya rekebentuk Jogjakarta.

Pada pendapat saya, kemungkinan besar keris-keris ini adalah hasil penjarahan dan rampasan perang semasa British menyerang Belanda di pulau Jawa pada Ogos 1811.  Serangan tersebut dicadang oleh Raffles kepada Gabenor British India iaitu Lord Minto. Hasil cadangan tersebut, Lord Minto telah menghantar seramai 12,000 orang tentera dengan menaiki 25 buah kapal yang berjaya menawan pulau Jawa bagi pihak British. Dalam penjarahan yang sama, John Leyden iaitu penterjemah Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) versi Bahasa Inggeris dilaporkan meninggal dunia pada 28.8.1811 iaitu 3 hari selepas menyelongkar sebuah arkib penyimpanan manuskrip lama di pulau Jawa.

Selepas berjaya menawan kubu Belanda di Bangkahulu (Bencoolen), Raffles telah meluaskan kuasa menyerang beberapa Kraton di pulau Jawa termasuk kompleks Istana Kesultanan Ngayogyakarta Hadiningrat (Kraton Jogjakarta) pada 21.6.1812.  Dilaporkan bahawa dalam proses tersebut banyak khazanah dari pulau Jawa dan khususnya Kraton Jogjakarta dirampas dan dibawa ke India dan kemudian ke England.

Seterusnya, sebagai ganjaran, Raffles telah dilantik sebagai Leftenan Gabenor bagi pulau Jawa dan telah bertugas di sana dari tahun 1811 hingga pulau Jawa dikembalikan kepada Belanda pada tahun 1816, iaitu selepas tamat perang Napolean. Jadi, peristiwa pemberian keris kepada Prince Regent iaitu pada 1813 berlaku ketika Raffles memerintah pulau Jawa.

Juga menurut rekod sejarah, kebanyakan koleksi Raffles dari Jawa telah sampai ke England dan kini dipamirkan di British Museum dan juga British Library. Manakala koleksi dari Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu kebanyakannya telah musnah dalam kebakaran kapal 'The Fame' pada Februari 1824.  Dengan itu, kemungkinan besar keris-keris ini adalah dari pulau Jawa dan bukannya Semenanjung Tanah Melayu atau Sumatera.

Terdapat dua lagi keris hadiah Raffles kepada Prince Regent. Ianya mempunyai rekod sumber yang betul iaitu sebilah keris dari Sumatera (Gambar 3), dan sebilah keris dari Jawa (Gambar 4). Keris Sumatera dihadiahkan pada 10.5.1817. Manakala keris Jawa dihadiahkan pada 17.7.1813 iaitu pada masa yang sama "Malaysian kris" dihadiahkan.

Gambar 3: Keris Sumatera


Gambar 4: Keris Jawa


Rujukan:

1. https://www.bl.uk/collection-guides/the-raffles-collection

2. https://berita.mediacorp.sg/mobilem/singapura/pelbagai-perwajahan-stamford-raffles-yang-kompleks-dirungkai/4231044.html

3. https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Java_(1811)

4. https://en.wikipedia.org/wiki/French_and_British_interregnum_in_the_Dutch_East_Indies

5. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stamford_Raffles



Wednesday, 10 June 2020

Prince of Wales' Visit to Singapore (1922)





The Prince of Wales (later King Edward VIII and Duke of Windsor) travelled on the H.M.S Renown for his 1921-1922 tour of the Far East. His Majesty arrived in Singapore on 31.3.1922 for his two-day visit.  Among his official duties during the first day of his visit were unveiling of the Cenotaph, which was built to commemorate those who perished during the First World War, attending his reception ceremony, and the opening of the Malaya-Borneo Exhibition.

Lead tickets for the Malaya Borneo Exhibition




The Malaya-Borneo Exhibition, held on a 65 acre reclaimed land adjacent to the Telok Ayer Basin, showcased the economic potential of British Malaya and North Borneo and was held for 17 days between the 31.3.1922 and the 17.4.1922.





On the second day of his visit, HRH Prince of Wales met the office bearers of the Singapore Chinese Chamber of Commerce, attended civic luncheon at the Victoria Memorial Hall, and attended investiture ceremony at the Government House. The investiture ceremony was attended by the Sultan of Johor, Sultan of Kelantan, Sultan of Kedah, Sultan of Brunei and Raja of Perlis. The Sultan of Terengganu was recorded as absent during the investiture ceremony.

HRH Prince of Wales visiting Singapore Chinese Chamber of Commerce

Later in the evening, HRH Prince of Wales had dinner with HRH Rajah of Sarawak and HE Governor of Straits Settlements at the Government House and thereafter attended a Ball in honour of officers and men of HMS Renown at Memorial Hall.

HMS Renown accompanied by HMS Durban left Singapore at 6.00am on 2.4.1922.

Source:

1. Imperial War Museums, London.
2. Liu, G.,(2001), Singapore: A Pictorial History, 1819-2000, Reed Business Information, Inc.
3. National Library Board, Singapore.



Monday, 8 June 2020

Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu



Klip Pertama


Apabila bahang perang dunia ke-2 semakin hampir, latihan ketenteraan dipertingkatkan. Latihan lasak di peringkat batalion dan peringkat briged juga kerapkali diadakan. Klip filem pertama ini dirakam pada 25.9.1941 semasa sebuah unit dalam Briged Infantri Pertama Malaya, iaitu Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu (1 Melayu), membuat latihan menggunakan mortar dan meriam penangkis kereta kebal. Dalam masa yang sama satu platun bantuan ditubuhkan dan dilatih untuk menggunakan 10 buah “Universal Carrier” ataupun lebih dikenali sebagai “Bren Gun Carrier” pimpinan Kapten R.R.C. Carter. Platun bantuan ini menjalankan latihan bersama-sama Batalion ke-2 Loyals Regiment (North Lancashire) Tentera British. Platun Mortar 1 Melayu dalam klip rakaman ini telah terlibat dalam pertempuran dengan Tentera Jepun di Singapura pada Februari 1942, di mana 146 dari anggotanya telah terkorban dan 600 menjadi tawanan perang. Antara anggota 1 Melayu yang terkorban dalam pertempuran ini adalah Leftenan Adnan bin Saidi dari Kajang, Selangor. Leftenan Adnan dijulang sebagai wira Singapura dan juga Malaysia atas keberanian beliau yang luar biasa apabila tidak gentar berhadapan dengan musuh walaupun akhirnya beliau dan keseluruhan dari 42 anggota platunnya terkorban. 800 orang Tentera Jepun telah berjaya dibunuh sebelum Leftenan Adnan dan anggota platunnya tumpas.





Klip Kedua



Dalam klip rakaman kedua latihan 1 Melayu ini, saya dapati terdapat seorang anggota yang mirip paras rupa Leftenan Adnan pada detik 1:16 hingga 1:20. Beliau berada pada kedudukan ke lima dari bahagian hadapan pada barisan paling kanan.  Tidak dapat dipastikan secara jelas samada Leftenan Adnan terlibat dalam perbarisan lain-lain pangkat yang dirakam British War Office di Singapura ini. Menurut rekod, ketika berpangkat Staff Sarjan, beliau pernah ditugaskan ke London khusus untuk menyertai Perbarisan Pertabalan King George VI pada 12.5.1937. Klip yang dirakam sekitar September 1941 ini juga menunjukkan latihan yang dijalankan oleh platun mortar dan platun  “Universal Carrier” ataupun lebih dikenali sebagai “Bren Gun Carrier”.

Gambar Adnan bin Saidi (kanan) & Mohamed bin Hj  Yunos (tengah) ketika tiba di Waterloo Station London pada 6.5.1937 untuk menyertai Perbarisan Pertabalan King George VI di London pada 12.5.1937
Sumber: FB Lta Adnan Bin Saidi & Zulkarnaen Md Saan.

Dalam klip rakaman ketiga pula kita dapat melihat latihan 1 Melayu di dalam hutan di Semenanjung Tanah Melayu.

Klip Ketiga

Juga memperkukuh pertahanan Malaya ketika itu adalah tentera dari India dan juga England yang dirakam membuat latihan ketenteraan masing-masing. Menurut rekod sejarah, sekitar bulan April 1941, 1 Melayu telah dihantar ke Jamaluang, Mersing, untuk membantu Briged ke-12 Tentera India yang berpengkalan di daerah pantai timur Johor tersebut. Dipercayai klip ini dirakam sekitar waktu tersebut.

Lagu selingan klip pertama: “Berbuat Jasa” oleh Pancaragam Pusat Rejimen Askar Melayu Diraja (PPRAMD)

Lagu selingan klip kedua: “Gagah Setia” oleh Pancaragam Pusat Rejimen Askar Melayu Diraja (PPRAMD)

Sumber:

1. Imperial War Museums, London

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Adnan_Saidi

3. https://ms.wikipedia.org/wiki/Briged_Infantri_Pertama_Malaya


Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...