Popular Posts

Wednesday, 26 February 2020

Skuadron 205 "Pertama Di-Malaya"



Seperti yang kita maklum kawasan lautan 120 batu nautika timur laut Kota Bharu adalah tempat di mana pesawat Malaysia Airlines MH370 mula terputus hubungan dengan menara kawalan pada 8.3.2014. Tapi tahukah anda lebih kurang 72 tahun sebelum tragedi MH370 tersebut terdapat sebuah pesawat yang pernah terputus hubungan radio dan kemudian hilang di lokasi yang sama?




Peristiwa ini berlaku kepada sebuah pesawat dari Skuadron 205 British Royal Air Force (RAF) yang berpengkalan di RAF Seletar Airbase, Singapura. Skuadron 205 tersebut ditubuhkan pada tahun 1915 di Dover, England, dan kemudian ditugaskan untuk menjaga jajahan British di Semenanjung Tanah Melayu dari tahun 1929 hingga 1941, dan dari 1949 hingga 1971. Lihat Seletar Airbase dari sekitar 1920an (Gambar 1 & 2) dan sekitar 1930an (Gambar 3).

Gambar 1 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1920an). Sumber: Imperial War Museums.

Gambar 2 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1920an). Sumber: Imperial War Museums.


Gambar 3 : RAF Seletar Airbase, Singapura (1930an)

Memandangkan ianya skuadron udara RAF pertama bagi pentadbiran British di Tanah Melayu, slogan yang digunakan sekitar tahun 1929 adalah dalam Bahasa Melayu iaitu "Pertama Di-Malaya", dan logonya pula mengangungi imej keris yang melambangkan Tanah Melayu dan imej trident yang melambangkan dewa lautan Poseidon atau Neptune (Gambar 4).

Gambar 4 : Jata Skuadron 205 Royal Air Force.

Rujukan kepada dewa lautan mungkin dibuat kerana pesawat yang digunakan oleh Skuadron 205 terdiri dari pesawat-pesawat yang boleh mendarat di permukaan air iaitu jenis Supermarine Southamton (1929-35), Short Singapore (1935-41), Consolidated Catalina (1941-45), dan Short Sunderland (1945-59) (Gambar 5-8).

Gambar 5: Pesawat jenis Supermarine Southamton.

Gambar 6 : Pesawat jenis Short Singapore.

Gambar 7: Dua pesawat Skuadron 205 Royal Air Force jenis Consolidated Catalina di sekitar ruang udara Semenanjung Tanah Melayu pada tahun 1941.

Gambar 8 : Pesawat jenis Short Sunderland.

Berbalik kepada persamaanya dengan tragedi MH370, pada 7.12.1941, sebuah pesawat jenis Consolidated Catalina No. siri W8417 dengan panggilan "FY-W" telah terputus hubungan radio dengan menara kawalan mereka di Singapura. Pesawat yang sedang menjalankan tinjauan di perairan pantai timur tersebut kemudian tidak dapat dikesan kedudukannya. Nasib malang yang menimpa pesawat tersebut bersama 8 anak kapalnya hanya diketahui dari rekod dan arkib Jepun selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua.

Menurut rekod Jepun, pesawat dari Skuadron 205 ini sebenarnya adalah pesawat tentera Kuasa Bersekutu pertama yang ditembak jatuh oleh tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Pesawat FY-W tersebut sebenarnya dapat mengesan pergerakan dan lokasi kapal Jepun 'Kamikawa Maru' iaitu sekitar 100 batu nautika timur laut Kota Bharu. Untuk mengekalkan "element of surprise" mereka, beberapa pesawat tentera Jepun telah dikerah untuk menyerang. Pesawat FY-W tersebut direkodkan meletup 400 meter di ruang udara antarabangsa Laut Cina Selatan iaitu dalam kedudukan jarak sekitar 120 batu nautika arah timur laut Kota Bharu.  Bangkai pesawat FY-W yang jatuh di lautan berjaya dikesan oleh Jepun dan dilaporkan tiada yang terselamat. Kejayaan serangan tersebut dilaporkan kepada General Yamashita yang berada di kapal Ryujo Maru.

Jika dikaji, kejadian yang menimpa pesawat FY-W tersebut berlaku pada 7.12.1941 jam 8:20 pagi (waktu Tokyo) iaitu 18 jam sebelum tentera Jepun mendarat di Kota Bharu pada 8.12.1941 jam 2:00 pagi (waktu Tokyo), dan 19 jam sebelum serangan ke atas Pearl Harbour yang berlaku pada 8.12.1941 pada jam 3:23 pagi (waktu Tokyo). Secara amnya, "element of surprise" dalam serangan-serangan awal tentera Jepun berjaya dikekalkan kerana juruterbang RAF dalam pesawat FY-W tersebut tidak sempat menghubungi menara kawalan mereka walaupun 4 pesawat tentera Jepun mengambil masa 30 minit untuk mengejar dan menewaskan mereka. Dikatakan sistem radio pesawat FY-W mungkin tidak lagi berfungsi akibat terkena tembakan awal dari pesawat Jepun. Juga terdapat spekulasi bahawa mungkin juruterbang dan krew pesawat FY-W tersebut telah mati lebih awal akibat terkena tembakan dan/atau akibat kebakaran dalam kokpit di mana pesawat tersebut bergerak dengan sendiri hampir 30 minit sebelum meletup akibat tembakan susulan oleh pesawat tentera Jepun.

Rujukan:

1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/No._205_Squadron_RAF

2. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Japanese_invasion_of_Malaya


Saturday, 15 February 2020

Melayu Pertama Memiliki Lesen Memandu

Gambar 1. Mr. & Mrs. G.M. Dare memandu "Ichiban" di Singapura sekitar tahun 1906.

Hassan bin Mohamed adalah orang Melayu pertama yang memperoleh lesen memandu. Beliau diajar oleh pemandu wanita pertama di Singapura iaitu Annie Dorothea Caroline Earnshaw (Mrs. G.M. Dare) pada tahun 1906 dengan kereta jenis Adams-Hewitt (Gambar 1 & 2). Kereta tersebut digelar "Ichiban" iaitu nombor satu dalam Bahasa Jepun.  Ini adalah kerana kereta tersebut adalah kereta pertama yang didaftarkan di Singapura dan mempunyai nombor pendaftaran "S-1". Walaupun kereta secara amnya mula dibawa ke Singapura sekitar tahun 1896, tetapi tiada sistem pendaftaran sehingga tahun 1906.

Gambar 2. Kenderaan jenis Adams-Hewitt buatan England yang dijual dengan harga GBP185 iaitu sekitar GBP22,000 dalam nilai semasa.

Mrs. G.M. Dare juga menggunakan kereta tersebut untuk menjelajah Semenanjung Tanah Melayu pada tahun 1907. Ianya mula-mula dihantar dari Singapura ke Pulau Pinang dengan menggunakan kapal. Pengembaraan Mrs. G.M. Dare disertai oleh Miss Hardman dan seorang lelaki Melayu yang dilaporkan akhbar sebagai "a native gardener (who knew nothing of mechanics)".  Tidak dapat dipastikan samada tukang kebun tersebut adalah Hassan bin Mohamed. Juga tidak dapat dipastikan samada lelaki Melayu dalam gambar-gambar ini adalah beliau. (Gambar 3).

Gambar 3. Adakah ini gambar Hassan bin Mohamed?

Dari segi lojik, kemungkinan besar Hassan bin Mohamed telah menyertai pengembaraan Mrs. G.M. Dare tersebut kerana beliau sudah pun mempunyai lesen memandu iaitu antara yang terawal dikeluarkan di Negeri-Negeri Selat. Seterusnya, jarak perjalanan sejauh 686 batu dan pengembaraan yang mengambil masa 1 bulan sudah tentu memerlukan sokongan teknikal dari segi penjagaan dan pembaikian kenderaan.  Ketika itu juga infrastruktur seperti jalanraya berturap, stesyen minyak, dan bengkel belum ada lagi. Jalan yang ada adalah jalan tanah dan jalan batu kerikil bagi kegunaan kereta kuda dan kereta lembu.

Gambar 4. Pandangan dari atas casis Adams-Hewitt

Direkodkan bahawa penduduk tempatan menamakan kenderaan Mrs. G.M. Dare tersebut sebagai 'devil wind carriage' kerana mereka hairan melihat ia boleh bergerak tanpa ditarik oleh kuda. Perjalanan mereka bermula dari Pulau Pinang pada 15.4.1907 dan berakhir di Singapura pada 13.5.1907. Direkodkan Mrs. G.M. Dare juga telah menjelajah sejauh 69,000 batu dengan kereta yang sama yang dipandu beliau di serata Singapura, Malaya, Pulau Jawa, England dan Scotland.

Rujukan:

1. One Hundred Years of Singapore (Vol. 2). Singapore: Oxford University Press.

2. http://www.nlb.gov.sg/biblioasia/2018/10/16/wheels-of-change-1896-1970/

3. http://www.nlb.gov.sg/biblioasia/2019/01/28/mrs-dare-and-her-magnificent-driving-machine/


Friday, 7 February 2020

Jejak Perang Salib di Melaka

Terdapat dua buah lukisan yang menggambarkan serangan Kesultanan Aceh Darrusalam terhadap Portugis di Melaka. Kedua-dua lukisan ini kini berada di Museu de São Roque, Lisbon, Portugal. Ianya dilukis sekitar 1619 oleh André Reinoso.

Lukisan pertama bertajuk 'St. Francis Xavier blesses Portugueses soldiers' menggambarkan St Francis Xavier (1506-1552) yang sedang memberi restu kepada tentera Portugis berhampiran pelabuhan Melaka sebelum mereka menaiki kapal untuk menangkis serangan armada Aceh pada 4.12.1547.

Title: St. Francis Xavier blesses Portugueses soldiers
Creator: André Reinoso and Collaborator
Date created: c. 1619
Physical Dimensions: 90 x 103cm
Source: Museu de São Roque

Lukisan kedua pula bertajuk 'St. Francis Xavier tries to halt the invasion of Achenese pirates in Malacca' yang menggambarkan Xavier mengarahkan tentera Portugis untuk memberhentikan serangan gabungan tentera Islam yang menyerang Portugis Melaka pada 1547.

Title: St. Francis Xavier tries to halt the invasion of Achenese pirates in Malacca
Creator: André Reinoso and Collaborator
Date created: c.1619
Physical Dimensions: 104x158cm
Source: Museu de São Roque

Xavier diutuskan ke istana Portugal oleh Paderi Ignitius bagi memenuhi hasrat Raja Portugal yang inginkan mubaligh-mubaligh Jesuit dihantar ke wilayah-wilayah jajahannya di Hindia Timur kerana Raja Portugal mempercayai bahawa nilai-nilai Agama Kristian di kalangan askar Portugis semakin terhakis di wilayah-wilayah tersebut.

Kesultanan Aceh Darussalam dengan bantuan Empayar Turki Uthmaniyyah telah menyerang Portugis Melaka sebanyak lebih kurang 14 kali iaitu dari tahun 1537 sehingga 1629. Akan tetapi serangan-serangan tersebut gagal menembusi kota Melaka. Jadi lukisan-lukisan yang dibuat sekitar 1619 ini adalah bertujuan menunjukkan pengaruh Jesuit disebalik kejayaan askar Portugis dalam menangkis serangan Aceh tersebut. Lantas mengambarkan betapa pentingnya naungan Jesuit dalam menentukan kejayaan Portugis di Hindia Timur. Walhal dalam keadaan sebenar, usaha ketua-ketua tentera Portugis di Goa dan Melaka adalah untuk mengejar kekayaan dan meluaskan takluk jajahan. Malah, semasa di Melaka, Xavier telah mengutuskan surat kepada Raja Portugal dan menceritakan kehampaannya terhadap golongan elit di Goa dan meminta supaya Pasitan (BI: Inquisition) dimulakan untuk menghukum golongan elit tersebut yang dikatakan telah hilang nilai-nilai keagamaan mereka.

Di dalam tajuk gambar dan juga penerangan Museu de São Roque, Aceh tidak dikategorikan sebagai sebuah Kerajaan berdaulat, tetapi digelar sebagai "Achenese pirates" dan "Muslim pirates".  Sehingga kini, iaitu selepas berlalunya tempoh hampir lima abad, fakta dangkal dan prejudis ini masih gagal diperbetulkan pihak Muzium.


Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...