Popular Posts

Sunday, 17 January 2021

Misteri Keris di Kuil Purba India


Gambar 1: Lukisan tahun 1733 bertajuk "Dit beeld, Tempel en Tooren, Hoog zo op het veld op Nagapatnam op de kust op Coromandel". (Patung, Kuil & Menara di sebuah padang di Nagapattinam, di pesisir pantai Coromandel). Sumber: Rijksmuseum, Amsterdam.

Terdapat sebuah lukisan Belanda tahun 1733 yang menggambarkan runtuhan lama sebuah kuil Buddha yang terletak di Nagapattinam, Tamil Nadu, India (Gambar 1). Pengkaji Belanda menyatakan bahawa lukisan tersebut adalah imej kuil Chudamani Vihara yang kemudiannya telah dimusnahkan mubaligh Jesuits sekitar tahun 1867 (Gambar 2).  

Gambar 2: Lakaran menara kuil Chudamani Vihara yang hanya tinggal 3 tingkat sekitar tahun 1846, 21 tahun sebelum ianya dirobohkan mubaligh Jesuits.

Apa yang menarik, sekiranya diteliti bahagian kiri lukisan kuil tahun 1733 tersebut, terdapat sebilah keris yang digenggam tangan kiri patung tersebut (Gambar 3). Keris tersebut kononnya digunakan untuk memenggal kepala dua orang musuh.  Siapakah identiti disebalik patung tersebut? Apakah kaitan kuil purba ini dengan keris? Mungkinkah ia dibina pedagang dari Nusantara?


Gambar 3: Kewujudan sebilah keris digenggaman tangan patung di kuil Chudamani Vihara.

Saya berpendapat prasasti diRaja Rajendra Chola I atau dikenali sebagai 'Leiden Plates' yang kini disimpan di Belanda mungkin dapat memberikan jawapan terhadap persoalan tersebut. (Gambar 4 & 5). 


Gambar 4: Prasasti diRaja Rajendra Chola I atau dikenali sebagai Leiden Plates. Sumber: Leiden University Library, Amsterdam.

Gambar 5: Dua kepingan plat terakhir Prasasti diraja Rajendra Chola I (Leiden Plates).


Prasasti ini diperbuat dari tembaga dan ianya tahan karat. Kepingan plat tembaga diikat dengan lingkaran gangsa yang mempunyai meterai diRaja (Royal Seal). Plat tembaga-nya terbahagi kepada dua bahagian, satu dalam bahasa Sanskrit, satu dalam bahasa Tamil. Bahagian Sanskrit (5 keping plat) menceritakan salasilah dinasti Chola, dimulai dengan pujian-pujian berunsur ketuhanan. Bahagian Tamil (16 keping plat) pula menceritakan pemerintahan Rajaraja Chola I (r. 985-1012), iaitu ayahanda kepada Rajendra Chola I (r. 1012-1044).

Secara khususnya, prasasti seberat 30 kilogram tersebut mencatatkan bahawa pada tahun 1006, Rajaraja Chola I telah memerintahkan supaya keseluruhan kutipan cukai 26 buah kampung bersempadan daerah Anaimangalam disumbangkan kepada seorang raja Melayu dari Srivijaya bernama Sri Maravijayottunggavarman (r. 1008-c.1025). Ianya diberikan khusus kepada raja Melayu dinasti Sailendra tersebut supaya dapat dibangunkan sebuah kuil Buddha (vihara) di Nagapattinam dan dinamakan sempana nama ayahandanya Sri Chulamanivarman (r. 988–1008). Tujuan utama ianya didirikan adalah sebagai tempat ibadat para pedagang Srivijaya yang umumnya beragama Buddha Mahayana & Vajrayana. Mereka terdiri dari pandai besi dan pedagang "Kadaraththu Irumbu" [Eng: Iron from Kadaram / BM: Besi Kadaram].   Selain dari besi Kadaram, pedagang Srivijaya yang ke Chola juga mengekspot "Kidaravan" [Eng: Teakwood from Kidaram / BM: Kayu jati dari Kidaram] yang digunakan kerajaan Chola untuk membina bangunan dan kapal.  Prasasti tersebut juga menerangkan tentang pra-syarat pemilikan tanah kuil, sistem kebersihan kawasan dan perairan yang perlu dipatuhi, dan juga arahan supaya keluarga dan penganut agama Buddha di kawasan tersebut diterima dan dilindungi oleh penduduk tempatan yang beragama Hindu.

Walaubagaimanapun, hubungan baik Srivijaya dengan kerajaan Chola tidak kekal lama. Pada tahun 1025, Rajendra Chola I telah melancarkan perang ke atas Srivijaya dan menakluk hampir kesemua kota-kota di Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera. (Gambar 6).


Gambar 6: Lukisan Siam yang menggambarkan serangan Chola terhadap Kadaram (Kedah Tua) pada tahun 1025. Sumber: Wikipedia.


Serangan kerajaan Chola ini bagaimanapun tidak membawa kepada kelangsungan politik Chola ke atas wilayah-wilayah Nusantara yang diserang. Ini adalah kerana Srivijaya yang berpusat di Kadaram / Kidaram (Kedah Tua) ketika itu telah mempunyai pemerintah baru bernama Sri Deva. Baginda dilantik pada tahun 1028 bagi menggantikan Sri Sangrama Vijayatunggavarman (r. 1017-1025) yang ditawan semasa serangan terhadap Kedah Tua pada tahun 1025.

Selepas kejatuhan dinasti keluarga Sailendra, persahabatan kerajaan Chola dengan kerajaan Srivijaya di Kedah Tua kembali terjalin. Pada tahun 1091, Kedah Tua telah menghantar perutusan dan memulakan kembali aktiviti perdagangan dengan kerajaan Chola.

Dari kajian yang dijalankan sekitar Nagapattinam dan kawasan kuil Chudamani Vihara, sebanyak 350 buah patung Buddha yang diperbuat dari tembaga telah ditemui. Ianya adalah patung-patung tembaga yang dihasilkan sekitar abad ke-11 hingga ke-16.  Sekitar pertengahan abad ke-19, salah sebuah patung Buddha yang dijumpai di kuil tersebut telah diberikan kepada Gabenor Madras iaitu Lord Napier sebagai hadiah.  Menurut Ramachandran, TN (1954), terdapat lebih dari 80 patung Buddha tembaga dan gangsa dari sekitar kuil Chudamani Vihara yang kini disimpan di Muzium Chennai. Manakala satu lagi patung Buddha yang dijumpai kini berada dalam milikan koleksi John D. Rockefeller di Asia Society Museum, New York (Gambar 7).

Gambar 7: Patung Buddha berukuran 69.2cm yang dijumpai sekitar Nagapattinam (c.1090). Sumber: Koleksi John D. Rockefeller, Asia Society Museum, New York.


Patung Buddha di New York tersebut dikatakan diperbuat pada tahun 1090-an. Tertera pada tapaknya bahawa ianya adalah hadiah daripada tukang-tukang besi dari gabungan 18 negeri. Saya petik terjemahan yang dibuat oleh Professor Vidya Dehejia terhadap catatan pada tapak patung tersebut:-

"Well-being [and] prosperity. The nayakar (Buddha), of all of the eighteen countries, of the metalworkers. The procession image, for the sacred festival of the alvar temple, which was caused to be taken in procession by the respected one (utaiyar) endowed of the four gunas from Cirutavur; [in] the perum-palli (great place of worship or great Vihara) of the metalworkers, [in] the perum-palli of Rajendra Chola."

Pada tahun 1936, sebuah patung Bodhisattva Avalokitesvara gangsa yang dianggar dibuat sekitar kurun ke-8 hingga ke-9 dijumpai di Bidor, Perak. Ianya kini disimpan di Muzium Negara (Gambar 8). Sekitar 2011 terdapat catatan beberapa artifak gangsa iaitu pancalogam tembaga dijumpai di Lembah Bujang, Kedah (Mokhtar et. al, 2011).  Ini menunjukkan kehadiran logam tembaga dan kemahiran pandai besi mencampurkan timah untuk menghasilkan gangsa. 

Gambar 8: Patung Bodhisattva Avalokitesvara gangsa yang dijumpai di Bidor, Perak pada tahun 1936. Sumber: Muzium Negara Malaysia.


Menurut kajian Treloar F.E. & Fabris G.J. (1975), terdapat kaitan antara perusahaan pembuatan besi di Sarawak dengan pembuatan besi di Lembah Merbok, Kedah. Secara khususnya Treloar & Fabris merumuskan bahawa logam dan bahan asing seperti tembaga, perak, raksa, arsenik, korundum, berlian, arang batu, dan turmalin yang dijumpai di Chandi Bukit Batu Pahat, Kedah adalah datangnya dari Bau, Sarawak.
 

 
Pada tahun 2015, Pusat Penyelidikan Arkeologi Global (PPAG) Universiti Sains Malaysia (USM) yang diketuai Professor Datuk Dr Mokhtar Saidin mengenalpasti kewujudan 2 juta 'tuyere' (peniup angin), 12 tapak peleburan, dan antara 5 hingga 7 kapal atau tongkang purba di kawasan ekskavasi Sungai Batu, Kedah.  Ini menunjukkan bahawa industri peleburan besi juga pernah dijalankan secara aktif di Kedah Tua. Walaubagaimanapun, pihak PPAG USM tidak menemukan apa-apa bukti berkenaan produk akhir di Sungai Batu tersebut. 


Menurut kajian Ramachandran, TN (1954), campuran logam bagi patung Buddha di Nagapattinam sekitar abad ke-9 hingga ke-13 adalah paling unik. Beliau mengatakan seperti berikut:-

"The finest example of bronzes, however, were made during the Chola period in the South India, between the 9th and 13th century AD. The majority of South Indian metal images are made of copper with a small admixture of alloy and are therefore not "bronze". According to the Silpa Sastrás and tradition they should be made of pancháloha, an alloy of 5 metals (copper, silver, gold, tin and lead)."

Menurut Ramachandran lagi, cara membuat acuan dan melebur logam era kegemilangan Chola tersebut juga adalah berlainan iaitu mengikut cara yang dibuat oleh tukang besi dari Cina dan Yunani di mana cara yang digelar proses "lost wax" digunakan. Cara "lost wax" tersebut dihuraikan seperti berikut:-

"The subject was first modelled, in wax, then coated with clay. Next the wax was melted out leaving the mould behind into which liquid metal was poured to cast a solid image. But if a hollow image was intended, the subject would be first modelled in clay an then the core was coated with wax, and the wax in turn covered with a negative clay. This was used for casting after the wax was drained out by heating. With the former single method have been produced the masterpieces of South Indian bronzes".

Setelah merujuk silang rekod India, Belanda dan Amerika Syarikat, saya berpendapat kemungkinan besar 350 patung tembaga yang ditemui sekitar Nagapattinam dan kuil Chudamani Vihara tersebut adalah diperbuat dari logam-logam campuran dari Kedah Tua. Berdasarkan lokasi penemuan dan catatan yang ada, saya percaya patung Buddha tembaga yang kini berada di New York adalah hadiah dari perutusan yang mewakili 18 negeri dalam kedatuan Srivijaya pada tahun 1091. 

Arahan yang dikeluarkan Rajaraja Chola I berkenaan kebenaran menduduki dan membina kuil kepada raja Melayu dan pengikutnya membuktikan bahawa kepakaran mereka adalah diperlukan dalam proses penghasilan barangan atau produk akhir. Berdasarkan fungsi kuil, penempatan sekitar, penghormatan yang diberikan, dan juga pertalian perdagangan yang wujud, kemungkinan besar hasil logam dari Kedah Tua telah didagangkan di bandar pelabuhan Nagapattinam di India Selatan secara besar-besaran. Selain dari mengekstrak dan melebur logam, dengan kemahiran navigasi dan infrastruktur pelayaran yang ada, Kedah Tua juga sememangnya berpotensi menghantar pandai besi mereka ke negeri pelanggan. Aktiviti pedagang dan pandai besi Melayu di Chola khususnya mungkin termasuk pembinaan acuan (mold making) dan kerja-kerja mencairkan logam dari jongkong-jongkong yang dibawa bagi membentuk produk akhir menurut spesifikasi yang diperlukan.


Berbalik kepada misteri keris dan identiti disebalik patung dalam lukisan Belanda tersebut, tiada maklumat yang dapat saya ketengahkan kecuali andaian semata-mata. Memandangkan ianya dibina diperkarangan kuil yang didirikan raja Melayu dinasti Sailendra atas naungan Rajaraja Chola I, maka kemungkinan besar ia dibina bagi menghormati dan mengagungkan penaungnya. Keris pula mungkin melambangkan peranan raja Melayu dan pengikutnya dalam menyediakan bekalan besi dan logam lain bagi infrastruktur dan kelengkapan senjata dan perisai tentera Rajaraja Chola I. Manakala kepala-kepala yang dipijak dan dipegang patung tersebut melambangkan musuh-musuh yang berjaya ditewaskan dan tumbang ditangan Rajaraja Chola I.


Rujukan:

  1. Asia Society Museum, New York.
  2. Chola Invasion of Srivijaya. Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chola_invasion_of_Srivijaya
  3. Chudamani Vihara. Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chudamani_Vihara
  4. Leiden University Library, Amsterdam.
  5. Maravijayottunggavarman. Wikipedia. Diekstrak dari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maravijayottunggavarman
  6. Mokthar, N.A.M., Mokhtar, S., Abdullah, J., The Ancient Iron Smelting In Sg. Batu, Bujang Valley, Kedah. January 2011, Conference: Postgraduate Student Forum: Current Asian Anthropology.
  7. Muzium Negara Malaysia.
  8. Nagapattinam – The last citadel of Buddhism in South India. 28 Mei 2019. Way of Bodhi. Diekstrak dari https://www.wayofbodhi.org/buddhism-in-nagapattinam-tamil-nadu/
  9. Rahsia Sungai Batu Yang Belum Terungkai, 15 Julai 2016, The Star, diekstrak dari https://www.mstar.com.my/lain-lain/rencana/2016/07/15/rahsia-sungai-batu
  10. Raksasa Laut Nusantara. 17 April 2020. History Buff. Diekstrak dari https://yusrinfaidz.blogspot.com/2020/04/raksasa-laut-nusantara.html
  11. Ramachandran, TN. 1954. The Nagapattinam and other Buddhist Bronzes in the Chennai Museum.
  12. Rijksmuseum, Amsterdam.
  13. Sri Sangrama Vijayatunggavarman, Wikipedia. Diekstrak dari https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sri_Sangrama_Vijayatunggavarman
  14. Sri Chulamanivarman. Wikipedia. Diekstrak dari https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sri_Chulamanivarman
  15. Sri Deva, Wikipedia. Diekstrak dari https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sri_Deva
  16. Treloar F.E. & Fabris G.J. (1975). Evidence for the Contemporary Existence of Two Kedah Sites. JAMBRAS Vol. 48, No. 1 (227) (1975), pp. 74-77.


Friday, 18 December 2020

The Mystery of Labuan Chimney

Picture 1: Labuan Chimney
Source: holidaygogogo.com

The recent appearance of a series of monoliths in remote areas captured the public's imagination. Theories about who made the monolith and how it got there naturally came pouring in.  The same air of speculation could have been experienced by seafarers upon their arrival in Labuan more than a century ago. In 1915, 'Asiatic Pilot' published by the United States Hydrographic Office, reported the sighting of a "conspicuous chimney" that existed between the beacon at Bethune Head (Tanjong Kubong / Coal Point) and Raffles Anchorage (Picture 1).  This rectangular-shape 32 meter structure is constructed entirely out of red bricks.  In terms of design, this out-of-place artifact is typical of a chimney, but came with two arch-shaped inlet instead of the usual single inlet.  

The connection with numbers 2 & 3 does not end there. Mathematically the number of bricks used to build this chimney i.e. 23,000 is exactly 1% of the number of stones used to build the Great Pyramid of Khufu (2.3m stones). 23 is also the number of the Grand Masters of the Knights Templar. It was also the tallest man made structure on the island for about 150 years until it was overtaken by the 40 meter Labuan Corporation Tower.
 
Various suggestions were forwarded on the actual function and purpose of this chimney. The first theory is that it was a ventilation shaft related to either smelting, coal mining, or brick making activity. Nevertheless, upon further examination, the inner walls of this structure showed no trace of smoke or creosote.  Further, there are no remnants of a klin, tunnel, or main heating structure to which the chimney is supposedly attached to. 

The second theory suggests that it was installed for signalling purposes, i.e. either a lighthouse or a beacon tower, to guide ships to Victoria Harbour located at the southern side of Labuan island. I believe that the second theory makes more sense as the structure is located near Raffles Anchorage which served as a coaling station for steamships between 1847 to 1870s. I also believe that the four vertical lines at each side of the top of the structure represents the four lines in nautical flag signalling which indicates the existence of a port. (Picture 2).

Picture 2: Nautical ensign on top of Labuan Chimney indicating existence of a port.


Further, Labuan is situated at the north portion of the mouth of Brunei Bay wherein maritime traffic from the north of the bay could be effectively monitored. Based on its vantage point, I believe that the structure functioned as an observation deck, from which information about incoming ships could be broadcasted to Victoria Harbour and Labuan town using an optical telegraph system known as semaphore. 

At the end of the Napoleonic wars (1803-1815), optical telegraphy known semaphore signalling system (Picture 3 & 4) replaced the older version known as Murray Shutters (Picture 5).  Such signalling mechanism required lesser space and could easily be mounted on a tower.


Picture 3: Semaphore tower in the UK
Source: bidstonlighthouse.org.uk


Picture 4: Semaphore signalling system.
Source: Wikiwand.


Picture 5: Model of Murray Shutter at Portsmouth, Southsea Common.
Source: National Museum of the Royal Navy

Although semaphore towers for inland communication were extensively used in England (Picture 3) as well as British India (Picture 6), none was documented in their colonies and protectorates in Southeast Asia. 


Picture 6: Red-brick semaphore tower in Kamarkundu, India.
Source: livehistoryindia.com

Instead, in Penang, for example, the British continued to use Murray Shutters for communication between Bell Retiro (Bukit Bendera) and Fort Cornwallis, as well as between Fort Cornwallis and incoming vessels.  Photographs taken of Bell Retiro and Fort Cornwallis circa 1860s shows that Murray Shutters remained in Penang despite being replaced elsewhere in the colonies (Picture 7 & 8). In fact, the British in Penang further developed their Murray Shutters based on Colonel Macdonald's upgrade by adding more shutters, i.e. from the original 6-shutter to a 12-shutter system. With more shutters, the Penang version would have been able to convey a more complex combination of codes and signals.  

Picture 7: Photograph by Émile Gsell (1836-1879) titled "Habitation du Gouvernaur de Poulo Pinang" i.e. House of the Governor of Pulau Pinang c. 1866 prior to its 1870 renovation. 
Source: Leiden University Library, Amsterdam.

Picture 8: Maritime Flagstaff and sideview of the Murray Shutter at Fort Cornwallis, c. 1860s.
Source: Gutenberg.org


I believe optical telegraphy existed much earlier in the region. Sulalatus Salatin (Malay Annals), for example, refers to an earlier form of optical telegraphy practiced by the 15th century kingdoms of the Malay archipelago through the use of a variety of military ensigns and contraptions known as "tunggul", "panji-panji", "merawal", and "ambul-ambul". The only recorded proof of such practice can be seen in a 1568 Portuguese drawing of the siege of Malacca by Acehnese forces which shows the use of 'merawal' (elongated/pennon flag) on a three tier structure within the Acehnese fort. The system enabled the Sultan Aceh, Sultan Alauddin Ri'ayat Syah al-Kahar (r.1537-1571) to give strategic military instructions all the way from São Francisco (Bukit Cina). (Picture 9).


Picture 9: 'Siege of Malacca 1568' 
Source: National Library of Brazil.



The use of optical telegraphy and thus semaphore towers came to an abrupt end with the introduction of electrical telegraphy in mid 19th century.  Similar fate befell the semaphore tower of Labuan upon the implementation of electrical telegraphy in the region around 1870s to 1880s. Further, by the 1870s, Raffles Anchorage, which was exposed to swells of the north-east monsoon, was no longer used as a coaling station for ships. Instead, coal raised from the mines at Tanjong Kubong were transported to Victoria Harbour by rail. Shipowners and charterers also preferred to berth at Victoria Harbour as it is located on a natural deep-water bay and sheltered from typhoons. 

By 1880s, visitors to the island believed that the semaphore tower of Labuan was part of the facilities left by the abandoned coal industry. Frank Hatton (1861-1883) who visited Tanjong Kubong in October 1881 took several photographs of the surrounding area (Picture 10) and wrote to his father as follows:-

"The other day Lempriere, Everett (of Sarawak), and I went up to Coal Point - a famous place in Labuan - to shoot.  There is a deserted coal-mine there, upon  which thousands of pounds have been spent; and jungle is now growing all over most valuable machines, railways, and other gear; it is a very melancholy thing to see.  I will send you some photographs of it in my next letter. I am writing a sketch which I will post by next mail, entitled "Bungalow Life in Labuan. This life is very pleasant as regards sea-bathing, shooting, riding, and eating."

Picture 10: "Tanjong Kubong, or Coal Point, Labuan" based on a photograph taken by Frank Hatton c. October 1881.


22 year-old Hatton died in a tragic elephant-shooting incident at Kinabatangan on 1.3.1883, wherein none of his photographs of Tanjong Kubong surfaced except for the one posted to his father in his subsequent letter dated 2.11.1881 (Picture 10). 

A possible explanation as to why there is no official documentation pertaining Labuan Chimney's construction could be due to the fact that it was not built by the Royal Navy.  Instead it was probably constructed privately by a notable Freemason, James Brooke, who was at the material time, trying to promote the island to the British in a quid pro quo deal for their continuous military support. After the acquisition from the Sultanate of Brunei in 1846, James Brooke presented Labuan to the British. In return, he was appointed Governor and Commander-in-chief of Labuan in 1848.  Thus, I believe that the actual function of Labuan Chimney was to relay signals and messages via optical telegraphy to Victoria Harbour as well as to communicate with incoming ships. Perhaps due to its proximity to the abandoned coal-mine, it was mistakenly presumed to be part of its infrastructure. 


References:

  1. Asiatic Pilot, 1915, Vol. V, 1st Edition, United States Hydrographic Office.
  2. Bidston Lighthouse. Retrieved from: http://www.bidstonlighthouse.org.uk/tag/semaphore/
  3. China Sea Directory Vol 2, 2nd ed, (1879),
  4. Gupta, M. (2019, March 24). Mysterious Towers: Relics of the Visual Telegraph. Live History of India. Retrieved form: https://www.livehistoryindia.com/cover-story/2019/03/24/mysterious-towers-relics-of-the-visual-telegraph
  5. Hatton, F., (1886). North Borneo. Exploration and Adventures on the Equator. London: Samson Low, Marston, Searle & Rivington.
  6. Maritime Flag Signalling, Wikipedia, Retrieved from: https://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_flag_signalling
  7. McNair, J.F.A. & Bayliss, W. D. (2008). Prisoners Their Own Warders. E-book retrieved from: https://www.gutenberg.org/files/26974/26974-h/26974-h.htm 
  8. Optical Telegraph, Wikipedia, Retrieved from: https://www.wikiwand.com/en/Optical_telegraph
  9. Pengepungan Melaka 1568, https://yusrinfaidz.blogspot.com/2020/04/pengepungan-melaka-1568.html
  10. Silver, L. (2015, November 02), Unlocking the Labuan Chimney mystery. Daily Express. Retrieved from: http://www.dailyexpress.com.my/read.cfm?NewsID=1766

Wednesday, 9 December 2020

Istana Mahkota Puri

Gambar 1: Istana Mahkota Puri, c. 1910 rakaman Charles Kleingrothe (1864-1925)
Sumber: Leiden University Library, Amsterdam 

Antara gambar terawal Istana Mahkota Puri adalah gambar yang dirakam oleh Charles Kleingrothe (1864-1925) pada tahun 1910 iaitu 11 tahun selepas ianya siap dibina.  Pada asasnya istana yang terletak di Klang ini dibina oleh Kerajaan British pada tahun 1899 (Gambar 1 & 2). Ia dijadikan khusus sebagai istana rasmi dan tempat persemayaman Sultan Alauddin Suleiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa (1863-1938) iaitu Sultan Selangor yang ke-5.  

Rekabentuk istana ini adalah sama dengan senibina dan rekaan yang ada pada Bangunan Sultan Abdul Samad yang dihasilkan oleh AB Hubback. Walaupun tiada rekod, kemungkinan besar AB Hubback juga terlibat dalam rekaan Istana Mahkota Puri ini.  Tujuan pembinaannya adalah untuk memudahkan urusan pentadbiran DYMM Sultan Selangor dan supaya ianya berdekatan dengan pusat pentadbiran Kerajaan British di Kuala Lumpur. Istana Selangor sebelumnya adalah di Istana Bandar Temasha, Jugra, Kuala Langat. Setelah kemangkatan Sultan Alauddin Sulaiman Shah, ianya menjadi tempat persemayaman Sultan Selangor ke-7 iaitu Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (1898-1960). 

Antara gambar terawal Istana Mahkota Puri adalah gambar ini yang dirakam oleh Charles Kleingrothe (1864-1925) pada tahun...

Posted by History Buff on Friday, December 4, 2020
Gambar 2: Kesan panoramik gambar yang dirakam oleh Charles Kleingrothe.

Gambar udara Istana Mahkota Puri terawal pula dirakam oleh G.E Livlock pada tahun 1924.  Rakaman dibuat dengan menggunakan kamera peninjau yang dipasang pada pesawat udara jenis "floatplane" model Fairey IIID yang dibawa ke Singapura dan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu oleh kapal HMS Pegasus. (Gambar 3).

Gambar 3: Sekitar ruang udara Klang pada tahun 1924.
Sumber: Imperial War Museums, London.


Klip filem terawal yang menggambarkan Istana Mahkota Puri juga ada di simpan pihak Imperial War Museums.  Ianya diambil sekitar kawasan padang di hadapan istana tersebut. Klip filem bertarikh 13.5.1946 tersebut dirakam semasa sambutan Hari Keputeraan Sultan Hisamuddin Alam Shah yang ke-48. Baginda dilihat tiba bersama pengiring dan disambut pegawai tentera. Baginda kemudian berkenan mencemar duli memeriksa Perbarisan Istiadat Kawalan Kehormat. Barisan tentera semasa istiadat tersebut terdiri dari Regimen Askar Melayu Diraja, Regimen Artileri, dan Regimen Punjab. 



Rakaman Sekitar Istana Mahkota Puri pada tahun 1946
Sumber: Imperial War Museums, London.


Gambar 4: Istana Alam Shah
Sumber: Asiatravelgate.com

Pada tahun 1958, Istana Mahkota Puri telah dirobohkan dan digantikan dengan Istana Alam Shah (Gambar 4) yang kini menjadi tempat persemayaman Sultan Selangor ke-9 iaitu DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abduk Aziz Shah Alhaj . Fungsi Istana Alam Shah juga adalah sama iaitu sebagai istana rasmi dan tempat baginda menjalankan tugas-tugas baginda sebagai Sultan. Adat istiadat yang melibatkan pihak istana dan urusan di Raja Selangor juga diadakan di istana ini.

Sumber: 

1. Leiden University Library, Amsterdam.

2. Imperial War Museums, London.

Advertisement


Advertisement


Advertisement


Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...