Popular Posts

Tuesday 26 November 2019

Pemangkin Ekspedisi Magellan




Ekspedisi Ferdinand Magellan mengelilingi dunia tidak akan berhasil tanpa kepakaran pelayaran dan kebolehan penterjemahan Enrique Melaka (Enrique de Malaca / Henry the Black). Menurut Antonio Pigafetta, Enrique adalah berbangsa Melayu yang berasal dari Sumatera dan menetap di Melaka. Wasiat Magellan bertarikh 24.8.1519 pula mencatat Enrique adalah hamba abdi yang ditangkap (captured slave).

Ini bermakna beliau adalah sebahagian dari penduduk Melaka atau seorang hambaraja kepada Sultan Mahmud Shah. Fakta bahawa Enrique Melaka dibayar gaji 1,500 Maravedis sebulan (RM2,949 dalam nilai semasa), iaitu lebih dari gaji pelaut mahir dan pelaut perintis menunjukkan bahawa beliau memainkan peranan penting dalam ekspedisi tersebut.

Selain dari itu, dari aspek pembiayaan pula, ekspedisi ini yang menelan belanja sebanyak 8,751,125 Maravedis (RM17,203,078 dalam nilai semasa) adalah mustahil dilaksanakan tanpa kewujudan modal permulaan dari harta rampasan perang yang diperoleh Magellan dari Kesultanan Melaka.

Adalah direkodkan bahawa Magellan yang merupakan salah seorang kapten kapal tentera Portugis semasa kejatuhan Melaka menjadi kaya raya apabila menerima habuan bernilai 30,000 Venetian Gold Ducat (RM22,119,300 dalam nilai semasa). Wang ini adalah hasil dari pembahagian harta rampasan Kesultanan Melaka yang diagihkan oleh Alfonso de Albuquerque sekitar Ogos 1511.

Nota: 1 Venetian Gold Ducat = 375 Maravedis = 3.54 gram Emas.

Rujukan:

1. Lord Stanley of Alderley, (1874) 'The First Voyage Around the World by Magellan, Translated from Accounts by Pigafetta and Other Contemporary Writers', London, The Hakluyt Society.

2. Joyner, Tim (1992), 'Magellan', Camden, Me.: International Marine Publishing.

3. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Magellan

4. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Enrique_of_Malacca

Gambar hiasan:

Illustrasi dalam 'Crónica de Dom Afonso Henriques' oleh Duarte Galvão (1500-1510), yang menggambarkan keadaan bandar dan pelabuhan Lisbon sekitar awal abad ke-16. Suasana kesibukan pelabuhan ini mungkin sama seperti apa yang dapat disaksikan sendiri oleh Enrique Melaka ketika beliau tiba di Portugal sekitar Jun 1512.


No comments:

Post a Comment

Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...