Popular Posts

Tuesday, 31 December 2019

Majlis Mesyuarat Negeri

Sejarah Perlembagaan Malaysia boleh dikatakan bermula dengan Perjanjian Pangkor 1874 yang dilaksanakan melalui Majlis Mesyuarat Negeri di Perak pada tahun 1877.

Majlis Mesyuarat Negeri ini dianggotai oleh Sultan sebagai ketua, Residen Inggeris, 12 orang pembesar Melayu, dan dua orang wakil masyarakat Cina. Mesyuarat ini dikendalikan dalam Bahasa Melayu dan dicatat dalam tulisan Jawi. Minit mesyuarat juga diterjemah ke dalam Bahasa Inggeris. Semua usul dan cadangan dibahas dan diundi sebelum dijadikan undang-undang.

 

Dalam gambar ini dapat dilihat ahli-ahli utama Majlis Mesyuarat Negeri Perak. Duduk dari kiri ke kanan adalah Raja Idris Shah (Raja Bendahara), Raja Yusuf (Pemangku Sultan Perak) sebagai Yang Dipertua Majlis, Orang Kaya Temenggong, dan Hugh Low (Residen Inggeris) (berdiri). Menurut catatan pihak Muzium Belanda, gambar ini dirakam oleh Xavier Brau de Saint Pol Lias  sekitar 1880 hingga 1881.



Ketika itu Raja Yusuf masih memegang jawatan Pemangku Sultan dengan memakai gelaran ‘Regent’. Beliau dilantik pada 1877 bagi  mengisi kekosongan takhta Kesultanan Perak setelah Sultan Abdullah disingkirkan dan dibuang negeri oleh Inggeris kerana terlibat dalam rancangan pembunuhan J.W.W. Birch pada 2.11.1875.

Pada mulanya Majlis Mesyuarat Negeri memainkan peranan penasihat. Lama-kelamaan fungsinya diperluaskan untuk merangkumi kedua-dua fungsi perundangan dan eksekutif. Ia merupakan satu bentuk sistem pemerintahan Inggeris secara tidak langsung di negeri-negeri Melayu. Residen Inggeris ditugaskan untuk menasihati Sultan dan nasihatnya itu mesti dipatuhi dalam semua perkara, kecuali melibatkan agama Islam dan adat istiadat Melayu.

Tindakan Inggeris amat licik malah sehingga hari ini ada yang membahaskan bahawa Negeri-Negeri Melayu tidak pernah dijajah kerana kuasa Sultan berterusan dan tidak pernah diambil alih Inggeris sepenuhnya. Apa yang jelas adalah Majlis Mesyuarat Negeri tersebut dilaksanakan tanpa garis panduan yang lengkap di mana ia telah dijalankan dengan terlalu bebas sehingga banyak kuasa Sultan terlepas ke tangan Inggeris. Sistem Residen dan Majlis Mesyuarat Negeri ini diperkukuhkan dengan penubuhan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1896 dan berterusan sehingga tahun 1948 apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan.

Sumber:

1. Xavier Brau de Saint Pol Lias  (1840–1914), Nationaal Museum van Wereldculturen.

2. https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Malaysian_Constitution

3. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Persekutuan_Tanah_Melayu



Tuesday, 24 December 2019

Lawatan Maharaja Jagatjit Singh ke Johor

Pada zaman kolonial, Kapurthala adalah sebuah Kerajaan beraja dan diperintah oleh keturunan Alhuwalia Sandhu. Pada 1877 putera raja bernama Jagatjit Singh Sahib Bahadur (1872-1949) telah dilantik sebagai Raja dan pemerintah Kapurthala di Punjab yang ketika itu adalah sebuah negeri dalam British India.

Maharaja Jagatjit Singh amat gemar mengembara. Beliau juga disifatkan sebagai seorang 'Francophile' di mana sehingga istana yang dibinanya di Kapurthala direka khas supaya menyerupai istana Versailles di Paris. Lihat Istana tersebut di Gambar 1.

Gambar 1. Istana Maharaja Jagatjit Singh, Kapurthala, Punjab.

Pada tahun 1903, dalam pengembaraan beliau ke Jepun, beliau telah singgah ke Singapura dan Johor. Beliau disambut sebagai tetamu Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar (1873-1959). Semasa lawatan tersebut, gambar potrait Sultan Ibrahim I (Gambar 2) telah diberikan kepada Maharaja Jagatjit Singh (Gambar 3).

Gambar 2. Sultan Ibrahim I.

Gambar 3. Maharaja Jagatjit Singh.

Penulisan Maharaja Jagatjit Singh berkenaan perjumpaan beliau dengan Sultan Ibrahim I pada tahun 1903 diabadikan dalam buku beliau bertajuk "My Travels in China, Japan and Java, 1903". Saya sertakan catatan tentang lawatan ke Johor  dalam Gambar 4 hingga 9.

Gambar 4

Gambar 5

Gambar 6

Gambar 7

Gambar 8

Gambar 9

Akhbar Perancis 'La Figaro' bertarikh 12.7.1906 juga ada mencatatkan Sultan Ibrahim dan Maharaja Jagajit Singh kedua-duanya hadir di satu majlis yang di adakan di Hotel Savoy, London sekitar Julai 1906.

Gambar 10: Sultan Ibrahim I, dirakam sekitar 1906.


Maharaja Jagatjit Singh telah berkahwin dengan Anita Delgado iaitu seorang penari berbangsa Sepanyol pada tahun 1908. Dikatakan terdapat watak "Don Pimpón" dalam Sesame Street versi Sepanyol yang suka mengembara ke seluruh dunia dan suka memberikan hadiah. Watak Don Pimpón tersebut dikatakan berkawan dengan Maharaja negeri Kapurthala, dan dengan itu dikaitkan umum dengan kisah perkahwinan Maharaja Jagatjit Singh dengan isteri Sepanyol-nya. Akan tetapi saya berpendapat bahawa watak tersebut adalah berkisar tentang persahabatan Maharaja Jagatjit Singh dengan Sultan Ibrahim I yang juga suka mengembara dan memberi hadiah. Saya juga percaya kisah kehidupan Sultan Ibrahim I dan Maharaja Jagatjit Singh yang sebaya umurnya ini ada banyak persamaannya.

Mungkin bukti yang paling sahih saya boleh kemukakan tentang persamaan antara keduanya adalah bentuk monogram yang digunakan.  Apabila diteliti persuratan yang dikeluarkan Maharaja Jagatjit Singh sekitar 1890an, adalah dipercayai bahawa kemungkinan besar monogram biru dan emas huruf "J", "A", "J" & "S" yang dihiasi imej mahkota dan pedang (Gambar 11) telah menjadi inspirasi kepada Sultan Ibrahim I untuk menggunakan monogram peribadi. Sekitar tahun 1920an, Sultan Ibrahim I telah menggunakan huruf "S" & "I", warna biru dan emas, dan juga imej mahkota negeri Johor sebagai monogram peribadi baginda (Gambar 12).

Gambar 11

Gambar 12


Monogram "S" & "I" dalam warna biru dan emas juga dapat dilihat digunakan lebih awal oleh pembesar Eropah iaitu Sigismondo Pandolfo Malatesta (1417-1468) yang memerintah provinsi Rimini di Itali. "S" adalah bagi nama Sigismondo, dan "I" bagi nama isterinya Isotta (1456-1469). (Gambar 13).

Gambar 13

Monogram "S" & "I" tersebut juga masih dipakai sehingga kini oleh kerana Sultan Johor yang berikutnya iaitu Sultan Ismail (1895-1981), Sultan Iskandar (1932-2010) dan Sultan Ibrahim (1958-kini) juga mempunyai singkatan nama yang sama. Waris-waris tahta Kesultanan Johor yang berikutnya iaitu Tunku Ismail & Tunku Iskandar juga akan mempunyai singkatan dan monogram yang sama.

Rujukan:

1. "My Travels in China, Japan and Java, 1903" oleh Maharaja Sir Jagatjit Singh Sahib Bahadur. Penerbit: Hutchinson & Co, 1905.

2. https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Sultan_Ibrahim_ibni_Almarhum_Sultan_Abu_Bakar

3. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jagatjit_Singh

4. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anita_Delgado

5. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Don_Pimp%C3%B3n

6. https://www.livehistoryindia.com/amp/story/history-daily%2F2019%2F02%2F26%2Fkapurthalas-francophile-maharaja


Saturday, 14 December 2019

Gajah Dalam Sejarah Alam Melayu

Gambar 1: "Olifanten te Raub in Pahang" (Gajah di Raub, Pahang) c. 1910. Sumber: C.J. Kleingrothe, Leiden University Libraries, Amsterdam.


Gajah di zaman dahulu kala digunakan oleh Raja dan pembesar Melayu bagi pengangkutan, melakukan kerja berat, memburu, tujuan istiadat dan sebagai kenaikan semasa peperangan (Gambar 1 & 2).


Gambar 2: Gambar gajah yang digunakan sebagai pengangkutan di Perak.


Menurut E.H. Schafer (1957) terdapat catatan bahawa pada tahun 554, juak-juak Melayu telah ditugaskan Kerajaan Maharaja Fei dari Wei Barat (Cina) untuk mengembala dua ekor gajah perang dari Lingnan (kini Cina Selatan & Vietnam). Gajah-gajah tersebut dikatakan dilengkapi rengga kayu dan pedang gading. Menurut rekod Cina, kerajaan Melayu Langkasuka mempunyai hubungan diplomatik dan telah menghantar ufti ke Cina pada tahun 502-507, 511, 515, 518, 520, 531 dan 568. Taftitah ufti yang diutus termasuk gajah bersama-sama pengembalanya sekali. Lihat video berkenaan kelengkapan gajah perang di benua India yang dikatakan bermula sekitar abad ke-11.



Berdasarkan Hikayat Hang Tuah, Laksamana Hang Tuah dikatakan pernah membeli 6 ekor gajah di Siam. Dalam rekod Maharaja Ming (Ming Shi-lu) pula, beberapa ekor gajah telah dibawa rombongan yang diketuai Laksamana Melaka dan telah dihadiahkan kepada Maharaja Ming pada 27.8.1481.   Lihat lukisan rombongan yang tiba di Kota Larangan, Beijing sekitar abad ke-19 (Gambar 3).


Gambar 3: Lakaran dalam buku 'The Garden Arbor' (1853) yang menggambarkan gajah-gajah yang dibawa bersama tetamu Maharaja Ming di Kota Larangan.

Gajah perang khususnya dilatih agar tidak mudah gentar dengan bunyi bising hiruk-pikuk semasa peperangan, kerana gajah perang yang berada di luar kawal amat merbahaya kepada pihak lawan atau pasukan sendiri.  Perkara yang tidak diingini ini pernah terjadi semasa Portugis menyerang Melaka pada 1511 di mana gajah Sultan Mahmud tidak dapat dikawal apabila ditikam tombak panjang infantri Portugis. Gajah Sultan Mahmud telah pusing kebelakang dan melanggar gajah-gajah lain di mana Sultan Mahmud telah terjatuh dari rengga gajah tersebut. Apabila gajah Sultan tidak dapat dikawal, gajah-gajah perang lain juga turut panik melanggar dan mendatangkan huru hara kepada pasukan pertahanan Kesultanan Melaka. (Gambar 4).

Gambar 4: Lakaran imaginasi pelukis Belanda bernama Pieter Van Der Aa (1706) berkenaan serangan Portugis terhadap Melaka pada Ogos 1511. 

Dari segi ilmu kemahiran menjinak gajah, Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) ada menceritakan tentang Seri Wak Raja, Tun Umar dan Maharaja Dewa Sura yang pandai menjinakkan gajah, dan yang terkenal dengan ilmu berkenaan gajah.

Sir Frank Swettenham di dalam bukunya “The Real Malay” menyentuh mengenai orang Melayu di negeri Perak dan menyatakan bahawa orang-orang Melayu pandai menjinak dan membela gajah. Berdasarkan kewujudan manuskrip lama berjudul 'Mantera Gajah' pula, orang Melayu juga dibuktikan telah mahir dengan cara-cara menunduk dan menjinakkan gajah secara turun temurun. Selain dari itu, manuskrip ini juga mengandungi cara-cara menjaga dan mengubati gajah yang sakit. (Lihat Gambar 5).

Gambar 5: Naskhah berjudul  ‘Kitab Perubatan, Petua, Mantera, Azimat dan Isim bagi Gajah’ (Mantera Gajah).

Munshi Abdullah pula berpandangan skeptikal berkenaan khidmat pawang gajah yang pernah dicatatnya dalam Hikayat Abdullah seperti berikut:

"Gajah-gajah itu sentiasa dipukul orang. Enam tujuh hari lamanya gajah itu tidak diberi makan. Apabila pawang melihat gajah-gajah itu hendak merempuhi kandang, diambilnya batang pisang dan dibaca-bacakannya, lalu dicampakkan ke dalam kandang. Gajah-gajah itu berebutan makanan. Orang yang melihat itu berkata, "Pawang ini sungguh pandai, Gajah-gajah itu takutkan dia." Karut belaka. Sebenarnya kerana gajah itu dilaparkan beberapa hari. Kasihan! Apabila mendapat makanan, diamlah dia. Kanak-kanak pun dapat memikirkannya."

Samada kita percaya atau tidak, apa yang tidak dapat dinafikan adalah orang-orang Melayu di zaman dahulu kala pandai memberi arahan lisan yang boleh difahami sang gajah. Ini dapat dibuktikan melalui kajian J. I. Miller (1927), di mana beliau mendapati beberapa perkataan asas yang dipertutur orang-orang Melayu dan difahami gajah-gajah di Kuala Kangsar dan sekitar Hulu Perak. Lihat senarai perkataan yang difahami gajah di Gambar 6.

Gambar 6: Catatan Maxwell, W.G., 1906, tentang Bahasa Gajah yang digunakan di Kuala Kangsar dan Hulu Perak.

Bahasa ini adalah arahan lisan universal yang digunakan oleh pengembala gajah dalam memberi arahan kepada gajah tunggangan mereka. Bahasa gajah ini dikatakan berasal dari perkataan-perkataan yang dipraktikkan pengembala gajah dari Patani.  Ianya juga digunapakai turun temurun oleh pengembala gajah lain di negeri-negeri utara Semenanjung Tanah Melayu yang merupakan kawasan jajahan Langkasuka suatu ketika dahulu. Lihat gambar gajah dan pengembala di Kedah (Gambar 7 & 8)

Gambar 7: Pengembala gajah di Alor Setar, Kedah pada tahun 1890. Foto oleh Jules Claine (1856-1938). Sumber: Perpustakaan Negara Perancis.

Gambar 8: Gajah di Alor Setar, Kedah pada tahun 1890. Foto oleh Jules Claine (1856-1938). Sumber: Perpustakaan Negara Perancis.

Gajah-gajah yang beranak-pinak hasil dari induk utara Semenanjung Tanah Melayu ini juga memahami arahan lisan yang dipertuturkan dan dapat mematuhinya dengan sempurna.

Rujukan:

1.  Hamzah Hamdani, 2007, Hikayat Abdullah.
2. Kassim Ahmad, 1975. Hikayat Hang Tuah, Dewan Bahasa dan Pustaka.
3. Maxwell, W.G., 1906. Mantra Gajah. Journal of the Straits Branch of the Royal Asiatic Society 45: 1-5.
4. Miller, J.I., 1927, Elephant Terms in Perak. Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society, Vol V, 1927, p. 364-365.
5. Schafer, Edward H. "War Elephants in Ancient and Medieval China," Oriens (Volume 10, Number 2, 1957): 289–291.
6. Shellabear, W.G, Fajar Bakti, 1978. Sejarah Melayu diusahakan oleh Fajar Bakti.
7. Swettenham, F.A., 1907. The Real Malay. John Lane, the Bodley Head.
8. Wade, Geoffrey, 1994. The Ming Shi-lu (veritable records of the Ming Dynasty) as a source for Southeast Asian history, 14th to 17th centuries.

Ekspedisi Wilkes (1838-1842)

Kapal USS Vincennes, yang memuatkan 190 anak kapal dan merupakan kapal utama Ekspedisi Wilkes. Singapura adalah destinasi terakhir yang dila...